Du har kanalerna på plats: blogg, nyhetsbrev, kundtidning, Youtube, kanske en podcast rentav är på gång. Men vad ska du skriva/filma/prata om? Och hur?

Efter att ha jobbat med content marketing i 20 år (fast det kallades inte så tidigare) tänkte jag dela med mig av några grundläggande erfarenheter jag samlat på mig genom åren. Jag kommer att dela upp dem i tre delar, alltså totalt nio tips. Här kommer de tre första.

1) Utgå alltid från vad läsaren är intresserad av.

För att kunna göra det måste du veta vem din läsare är. Vet du det? Bra, då måste du gå vidare genom att hamra in följande nedslående men ack så sanna budskap, både i dig själv men kanske framför allt i dina kollegors och chefers medvetande: Dina läsare vill inte läsa om dig och ditt. De är helt ointresserade av ditt företag. Har inte ditt perspektiv och bryr sig inte.

Alltför mycket företagsinnehåll är centrerat kring det egna företaget, dess förträfflighet och de egna produkternas oslagbarhet. Kasta den barlasten överbord så fort du bara kan. Först när du gjort det kan din content marketing lyfta och verkligen ge resultat.

Ett exempel. Vi gjorde under många år en omvärlds- och kundtidning åt den nu icke existerande myndigheten Banverket. Kundens läsvärdesundersökningar visade att den var fantastiskt uppskattad. Osannolika 96 procent av läsarna uppgav att de tyckte den var bra eller mycket bra. 88 procent uppgav att tidningen bidrog till ny kunskap! Men. I början av tidningens historia hade vi i varje nummer en profilintervju med, som kunden tyckte, intressanta personer på myndigheten. Dessa texter, och endast dessa, fick bottenbetyg av läsarna. Bara 15-20 procent, om ens det, uppgav att de läste och uppskattade intervjuerna. Kunden hade dock det goda omdömet att dra lärdom och skrota de här intervjuerna framöver.

2) Dela med dig av goda exempel.

Du kanske tycker det känns uttjatat och överanvänt. Du behöver inte vara orolig. Detta är och har alltid varit grundstommen i all redaktionell kommunikation. Det kommer det fortsätta vara.

Varför då? Därför att dina läsare alltid kommer vara intresserade av bra lösningar som de själva kan lära och inspireras av. Ditt företag struntar de som sagt (oftast) fullständigt i. Därför fungerar det alltid bäst att låta kunder eller kundernas kunder tala för det du är bra på. Och som referenser är de svåröverträffade.

För övrigt kan du med fördel berätta om eller dela länkar till goda exempel där du själv inte varit involverad, av den enkla anledningen att det är intressant, exempelvis: Coca Colas marknadsstrategi Coca Cola Content 2020, Avanzas blogg Placera och Youtubekanal (Där jag fick mina första inblickar i nya iPhone 6, innan den var ute, via en kuraterad video från Bloomberg. Den hade jag inte hittat på egen hand, tack Avanza!)

3) Trovärdighet är all content marketings moder.

Vad du än gör, lämna allt säljsnack och corporate bullshit i skrivbordslådan. Lyft fram kundernas erfarenheter av dina produkter/tjänster. Vidga det gärna till själva problemets kärna, där ditt företag har en lösning. Låt kritiska synpunkter få komma fram. Involvera de som tycker annorlunda, som kanske bestrider ditt företags utgångspunkter och synsätt. Ha en uppriktig ambition att alltid lösa läsarnas/lyssnarnas/tittarnas problem, öka deras kunskap och få dem engagerade i den värld som är er gemensamma. Var generös med att referera till andra källor och auktoriteter inom det område du skriver om. I vårt fall till exempel www.contentmarketinginstitute.com, www.copyblogger.com och www.kntnt.com.

Läs andra delen av detta blogginlägg!

Läs tredje delen av detta blogginlägg!

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukost/AW-seminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Till sist ett erbjudande: Gästblogga här på Wirténbloggen och nå ut även till våra läsare. Maila mig på lars(at)wirten.se och beskriv kort vilken aspekt av content marketing du vill blogga om så kontaktar jag dig!

 

Bild: Idea go/FreeDigitalPhotos.net