Trovärdigt, lättillgängligt, innovativt och interaktivt. Det är några av de mervärden Ecophon har identifierat att deras satsning på ett digitalt magasin ger.

– Framför allt får vi direktlänkar till våra digitala kanaler, med webbportalen Acoustic Bulletin som nav i vår content marketing. Det är där vi erbjuder läsarna mer av vår kunskap, säger Jonas Pernet, kommunikationschef på Ecophon.

Ecophon utvecklar goda arbetsmiljöer med hjälp av akustiktak, väggabsorbenter och skärmväggar. På Wirténs första frukostmöte för året berättade Jonas Pernet hur Ecophon arbetar med content marketing, med utgångspunkt i det helt nya digitala magasinet ECO for Sustainable Design.
Inte minst förklarade Jonas Pernet hur det digitala magasinet passar in i den övergripande digitala strategin och hur det interagerar med andra digitala kanaler och sociala medier.
– Vi är egentligen en byggmaterialleverantör i en byggbransch som är väldigt konservativ. Vi ingår därmed i en byggprocess där många aktörer påverkar besluten.

Uppdelat i konceptuellt och kommersiellt

Ecophon har därför delat upp verksamheten i en konceptuell och en kommersiell del.
– Den konceptuella delen jobbar med att utbilda marknaden om ljudmiljön på till exempel arbetsplatser, inom vården och i skolan. Här finns inga kommersiella budskap.
Ecophons webbplats tillhör den kommersiella delen av verksamheten. Den konceptuella delen utgår istället från en annan, parallell webbplats: Acoustic Bulletin. Denna har i sin tur en rad egna kanaler: Youtube-kanal, LinkedIn, Twitter och nationella bloggar.
– Här pratar vi om ljud- och arbetsmiljö, hur vi mår, varför vi mår som vi gör och vad vi kan göra åt det. Vi anordnar även seminarier och konferenser, där vi sätter upp kampanjsajter så att vi samlar och delar med oss av talarnas kunskaper och insikter till de som inte kunde komma.

Digital kundtidning erbjuder större upplevelse

Som ännu en kanal för den konceptuella delen satsar Ecophon nu på en digitaliserad utgåva av deras kundmagasin Eco for Sustainable Design. Den gavs tidigare ut i tryckta upplagor och delades ut till målgrupperna på initiativ av Ecophon. Idag fungerar det inte på samma sätt.
– Företagets vision är att förtjäna globalt ledarskap. För att uppnå det måste vi erbjuda ett innehåll och kunskap som är intressant och relevant för att våra målgrupper ska komma till oss – och sprida det vidare.

– Med vår tryckta kundtidning kunde målgruppen säga ”Har du läst…” till sin omgivning. Med det digitala magasinet lägger vi till ”Har du sett…”, ”Har du hört…” och ”Jag vill dela den här…”, byggt på att vi nu erbjuder en större upplevelse än med det tryckta magasinet.

Content marketing ska öka kraven på kunden

Tidningen ska få läsarna att vilja veta mer och via länkarna i magasinet ta sig till Acoustic Bulletin, där de kan fördjupa sig.
– Yttersta målet med tidningen är: att öka kraven på en god arbetsmiljö. Om slutanvändarna och fastighetsägare börjar ställa högre krav kommer dessa att riktas till andra i byggprocessen: arkitekter, akustiker och entreprenörer. När de får kraven, kommer de ställa sig frågan: ”Hur löser vi detta?”.
– Och vad gör de då? Jo, de googlar. Och det är då vi dyker upp i träfflistan.

 

Fakta, Eco for Sustainable Design

Digital kundtidning, tillgänglig via App Store och senare även Google Play.
Anpassad för surfplattor och telefoner. Kan även läsas på PC/Mac via länk.
Publiceras på åtta språk.
Producerad i Adobe Digital Publishing Suite.

 

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Följ vår blogg med Bloglovin!

 

Här hittar du sidor på vår blogg och sajt som förklarar begreppet content marketing:

Nio bilder som förklarar content marketing

Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du ska ställa på din contentbyrå

Kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll