Det finns uppenbarligen ett stort sug efter kunskap om Facebook och hur en skapar och optimerar annonser på plattformen. Inte så konstigt, med tanke på dess fortsatta dominans inom sociala medier. När vi gick igenom statistiken för vår blogg 2015 stod det här inlägget ut framför alla andra; det var det i särklass mest lästa blogginlägget förra året på Lustgården. Därför väljer vi att nu att återpublicera det för er som har missat det.

Att annonsera och sponsra inlägg på Facebook har blivit ett måste för alla företag och organisationer. Anledningen är att Facebook kraftigt skruvat ner möjlighetenför olika sidor att nå ut till sina befintliga och potentiella följare. Om du inte betalar för dig, vill säga.

Därför blir målgruppsanpassning A och O om du vill synas och göra din närvaro på Facebook till en effektiv del i din content marketing. Men hur funkar det? Vi har sammanställt en guide i sju steg som kommer att öka ditt genomslag på Facebook.

1. Välj verktyg

Annonshanteraren är nog den plats där de flesta annonsörer på Facebook startar sina kampanjer. Verktyget är integrerat i Facebook och härifrån kan du skapa de vanligaste annonstyperna.

Det gäller att göra rätt val från början rörande typ av kampanj. Olika kampanj-moduler har olika funktioner som optimerar för olika målsättningar. Nedan ser du en översikt över annonshanteraren.

Istället för standardverktyget Annonshanteraren, rekommenderar vi Power Editor, en Facebook-app för Google Chrome. Power Editor ger dig många fördelar och möjligheter jämfört med Annonshanteraren. Det rör främst målgruppsdefinition och att hantera stora mängder annonser, men även längre texter och tydligare rapporter.

Här kan du läsa lite mer om skillnaderna mellan de olika annonsverktygen.

2. Gör rätt inställningar

För varje kampanj ska ett antal inställningar göras, det som kallas för Ad sets, eller annonsgrupper. Dessa kommer i sin tur att innehålla en eller flera olika annonser. Det är i Ad sets som du bestämmer målgrupp, intressen, beteenden, budget och andra parametrar.

En av de stora fördelarna med att annonsera på Facebook är möjligheterna till exakt målgruppsdefinition.

Vill du nå ensamstående kvinnor som nyss köpt sig en mobiltelefon och som är intresserade av inredning, så kan du nå ut till exakt den målgruppen.

Du kan även skapa ”anpassade målgrupper” och ”liknande målgrupper”, genom att ladda upp kund- och email-listor. Därefter skapar Facebook en liknande målgrupp baserad på den första. Här kan du fördjupa dig mer i hur du kan skapa dessa målgrupper.

3. Skapa annonsen

Därefter är det dags att skapa själva annonsen. Annonshanteraren/Power Editor låter dig skräddarsy text, bild, video och länkar. Här kan du även förhandsgranska hur dina annonser kommer att se ut i nyhetsflödet, i högerkolumnen och i mobila flöden.

Här kan du göra skillnad som annonsör beroende på hur väl du målgruppsanpassar och hur mycket din annonstext och bild lockar din tilltänkta målgrupp. Kampen om en plats i användarnas nyhetsflöde är stenhård.  Ju mer kunskap du har om din målgrupp, dess intressen och beteenden, desto mer valuta kommer du att få för dina pengar.

Glöm inte att bilden är väldigt viktig! Och underskatta inte tiden det tar att skriva en bra, komprimerad annonstext. Den får i många fall vara högst 90 tecken lång, och kort är inte synonymt med snabbt skrivet…

4. Öka relevansen

Relevans för användaren är det som styr Facebooks algoritm och därmed hur ofta din annons visas. Ett sätt att punktmarkera din publik är att installera en remarketing-kod på din hemsida. Den gör att besökarna på din hemsida får se dina annonser när de återvänder till Facebook, precis på samma sätt som vid Google Retargeting.

Denna kod kan du generera via annonshanteraren och placera på din hemsida.

Då de besökt din hemsida torde deras intresse av dina tjänster och varor vara hög, varför det garanterar större engagemang. Din annons bedöms ha större relevans, ger en mindre kostnad och därmed får du en mer lyckad kampanj.

Det går även att skapa en pixel som du lägger på din hemsida för att mäta effekten av en annons, om annonsen syftar till att besökaren ska besöka en viss sida eller utföra en viss åtgärd.

5. Välj rätt sätt att betala

Vilken betalningsmodell du väljer beror på vilka mål du har, vilken målgrupp du vänder dig till och självfallet vilken budget du har. Du kan välja att maximera mot antal visningar (CPM, här betalar du per 1000 visningar), eller antal klick (du betalar per klick, så kallad cost-per-click, CPC), eller cost-per-action (CPA) om du vill att de ska ladda ner en app, se en film eller liknande. Läs gärna Wishponds guide för de olika valen.

6. Testa dig fram

Det bästa sättet att lära sig annonsverktyget på djupet, oavsett om du använder Annonshanteraren eller Power editor, är att testa olika kampanjmodeller, så kallad A/B- testing. Då väljer du delvis olika målgrupper, olika betalningsformer, olika kombinationer av dem och analyserar resultatet.

7. Utvärdera

Ett sätt att mäta effekten är att använda sig av CTR (click-through rate), det vill säga antalet klick delat med antal visningar. Om en annons har visats hundra gånger, och det har genererats ett klick, så motsvarar det en CTR på 1,0 procent.

Det går inte att enkelt slå fast vilket CTR som är det bästa, då det avgörs genom många olika parametrar. I vårt tycke är en CTR på 0,8-1,0 procent godkänt. Att ha CTR under 0,7 procent är en varning att kampanjen inte presterar som den borde. Enligt statistiken ligger den genomsnittliga CTR:n i Sverige på 0,7 procent, medan det globala snittet ligger på cirka 0,5 procent.

Lycka till!

Inlägget är skrivet av vår dåvarande medarbetare Behrang Kianzad och publicerades första gången i april 2015.

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Om du tyckte att det du läste var relevant och värdefullt, dela gärna via sociala medier och kanske din egen blogg. Det betyder mycket!

Följ vår blogg med Bloglovin!