Bjud på kunskap! Sälj inte! Var personlig! Förklara alla facktermer! Använd sociala medier för att marknadsföra! Ha kul!

Så lät det när Christer Ljungberg, vd för konsultföretaget Trivector och framgångsrik bloggare, delade med sig av sina bästa bloggtips för content marketing på vårt frukostmöte i torsdags.

Trivector är verksamt inom trafik- och stadsplanering och hållbara transporter. Christer Ljungberg, som också grundade företaget, var tidigt ute som bloggare. Redan 2005 publicerade han det första inlägget. Idag har bloggen – som huvudsakligen ägnas Christer Ljungbergs favoritämne hållbar stadsutveckling – mellan 7 000 och 10 000 visningar i månaden.

Ett inlägg i veckan

– I början skrev jag hela tiden. Första året publicerade jag 275 inlägg men på senare tid har jag dragit ner radikalt. Nu ligger jag på ungefär ett inlägg i veckan.
– Det bör man hålla som ett minimum för att följarna ska tycka att det är lönt att gå in på bloggen, berättar Christer.
Han startade bloggen i en kombination av nyfikenhet och debattlusta:
– Jag ville testa nya sätt att kommunicera och jag saknade ett forum för diskussioner om hållbar stadsplanering. Det är frågor där jag vill påverka och försöka göra samhällsnytta.

Fokuserar på tre områden

Christer Ljungberg bloggar om:

  • branschnyheter
  • ny forskning
  • pågående debatter.

– Jag försöker ge inläggen en personlig touch. Det märks tydligt att det uppskattas och ger mer respons.

Använd sociala medier

Han understryker värdet av att interagera med andra sociala medier – varje nytt blogginlägg åtföljs av tweets och uppdateringar på Facebook med länk till bloggen.
– Bloggen är fristående från Trivectors webb. Det är inte helt ”enligt boken”, men jag tycker att det ger mig mer frihet och jag döljer ju inte vem jag är.
– Vi ser helt klart bloggen som en del i Trivectors marknadsmix. Den marknadsför dessutom mig som föredragshållare.

Ger kontakter och uppdrag

Vilken affärsnytta har då Trivector av att vd Christer Ljungberg bloggar?
– Det positionerar utan tvekan både mig och oss. Genom åren har den gett oss väldigt många kontakter och flera av dem har i förlängningen blivit uppdrag.

Twitter får bloggarkivet att leva

Frukostseminariet rundades av med ett samtal mellan Christer Ljungberg och Lars Wirtén, där det också blev plats för frågor från gästerna. Christer Ljungberg fick bland annat frågan om kopplingen mellan att blogga och att twittra:
– Den kopplingen är jätteviktig. Dels för att få nya läsare, dels för att jag genom mina tweets kan länka till tidigare blogginlägg när det dyker upp diskussioner som berör ett ämne jag bloggat om. På det sättet blir bloggarkivet också en stor kunskapsbank.

Sökordsoptimera – men undvik det formstöpta

Förutom att gå sin egen väg när det gäller att placera bloggen utanför företagets egen webb går Christer sin egen väg när det gäller rubriksättning. De bevisat bäst fungerande rubrikerna är

  • Listor: ”7 tips för att…”.
  • ”Därför ska du…”-rubriker.
  •  ”Så här gör du…”-rubriker

En Christer Ljungberg-rubrik kan däremot lyda ”Väx upp för fan!”
– Jag har undan för undan börjat förstå hur mycket rubrikerna betyder. Vissa typer ger klart många fler visningar och jag kommer att väga in mer av det sökordsoptimerade tänkandet i rubrikerna – men jag vill göra det utan att verka alltför formstöpt.

Besvara kommentarer – i tid

Andra frågor handlade om bloggen som medel för att påverka och om hur man hanterar kommentarer från läsarna. Efter tio år som bloggare och ledare för ett företag med hög profil inom svensk miljö- och stadsplanering, är det ingen tvekan om att Christer Ljungberg har skaffat sig en position som debattör och sakkunnig:
– Det går utan tvekan att påverka genom bloggen. Jag vet att jag har ett antal viktiga beslutsfattare som följer det jag skriver.
– När det gäller kommentarer tycker jag att man ska besvara dem inom rimlig tid. Det är bra att hålla samtalet igång och dessutom kan läsarnas kommentarer ge uppslag till nya blogginlägg!

Läs mer om att blogga och skriva:

Jeff Bullas: Blogging the smart way (e-bok)
Marcus Sheridan: Inbound and content marketing made easy (gratis e-bok)
Ann Handley: Everybody writes
Joe Pulizzi. Epic content marketing (måste-boken framför alla andra!)
Stephen King: Att skriva: en hantverkares memoarer.

Du kan också hålla dig uppdaterad genom att följa vår blogg Lustgården via RSS, Bloglovin eller genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

 

Kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll