Den som lyckas skapa ett engagemang kring sitt content når längre, fler och djupare. Det kanske bästa sättet att engagera är att vända på steken. Skapa först något som engagerar – och gör sedan content av det. Exempelvis någon form av äventyr, eller challenge, för den som vill slänga sig med engelska uttryck.

Företag inom frilufts- och träningsbranschen har länge använt sig av möjligheten att själv skapa eller sponsra olika mer eller mindre äventyrsbetonade evenemang för att dra nytta av i sin marknadsföring. Ett exempel är Fjällräven Classic, en vandring utöver det vanliga i Abisko nationalpark, Danmark, USA och Hong Kong. Ett annat är Red Bull vars hela marknadsföring bygger på olika typer av mer eller mindre äventyrsbaserade events och sponsringar.

Men är inte detta bara förbehållet konsumentorienterade företag inom segmentet friluftsliv, träning och idrott? Nej, inte alls. Vilket företag som helst kan använda sig av äventyr och utmaningar för att skapa engagemang och därmed underlag till engagerande content.

Hur apelsinjuice blev den goda utmaningen

Ta Team Rynkeby som exempel. Apelsinjuice och extrema utmaningar? Kanske inte den mest uppenbara kombinationen. Idén om att cykla till Paris till stöd för Barncancerfonden såg dagens ljus 2001. En av Rynkeby Foods medarbetare sålde in idén att cykla till Paris för att se målgången av Tour de France, och frågade företagets tekniske chef om företaget kunde sponsra med lite juice till turen.

Det gick för sig – om bara chefen själv fick följa med. Medarbetaren fick 50 000 danska kronor för att starta projektet, förutsatt att han fick ihop tio deltagare. De blev elva stycken som kom iväg till Paris. Idag cyklar 1 900 frivilliga och har 450 funktionärer med sig fördelade på 48 lag från hela Norden. Fram till idag har Team Rynkeby donerat drygt 344 miljoner svenska kronor till kampen mot barncancer. Den goodwill som ligger i detta är ovärderlig. Och ett närmast oändligt underlag till engagerande content att ösa ur för marknadsförarna på Rynkeby Foods.

Content lider stort emotionellt underskott

En av de viktigaste faktorerna för att vi ska dela innehåll i sociala medier är emotionella faktorer. Bland dessa ingår glädje, underhållning, upphetsning/spänning och fruktan/vördnad, som ju alla ingår i konceptet äventyr och utmaningar (läs även mitt inlägg om Jonah Bergers modell Stepps för virala budskap).

Content marketing däremot har en stark tendens att kretsa kring rationella faktorer, det vill säga att dela med sig av ren kunskap (som den här bloggen är ett exempel på). Underskottet på emotionellt engagemang är uppenbart. Utöver att skapa engagemang gör också äventyr och utmaningar att du särskiljer dig från mängden, något som blir allt viktigare ju mer content din publik tar del och översköljs av.

Därför är det väl värt att fundera på hur du på samma gång kan skapa engagemang hos och bygga relationer med kärnan av din kundkrets, samtidigt som du får underlag till engagerande content som kan spridas och nå ut till den mer perifera kundkretsen, där potentialen till nyförsäljning är stor.

Gräv där du står

Börja lokalt och i liten skala och bygg efter hand upp evenemanget när du märker att det fungerar och du får positiv respons. Här är några idéer som kan ha potential att sticka ut:

  • 24-timmars-padel. Padel är den nya innesporten alla snackar om och vill testa. Bjud in till en lagturnering som pågår under ett dygn.
  • Apropå paddel: Ett kajak-äventyr är aldrig fel, till exempel med övernattning i tält på en ö i en skärgård nära dig. Tänk bara på att vara väldigt noga med säkerheten.
  • Apropå säkerhet: Långfärdsskridskor är både utmanande, äventyrligt och, enligt utövarna, vidunderligt.
  • Något mycket enklare: Löpning kan de flesta vara med på, allt som behövs är ett par friska ben och ett par löparskor. Dock är det inte särskilt unikt. Men du kan hitta en unik koppling till något annat som det kanske finns ett stort lokalt engagemang för. Ordna exempelvis ett lopp i en oväntad miljö, till exempel ett utsatt miljonprogramsområde. Spring för integration!
  • Ta initiativ till en plogging-rörelse! Plogging? Jo, det är när du kombinerar att plocka skräp i naturen och jogga – senaste trenden bland miljömedvetna löpare. Bara att haka på, potentialen borde vara enorm i goodwill och underlag för engagerande content.

Så vad väntar du på? Äventyret ligger där framme och väntar på dig!

Bild: Skeeze/Pixabay, modifierad