Den 23 april 2005 lanserades en sida där vem som helst kan ladda upp filmer: Det allra första Youtube-klippet, Me at the Zoo, laddades upp av en av grundarna, Jawed Karim: https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw
Youtube var fött. Bakom sidan stod Chad Hurley, Jawed Karim och Steve Chen. De ville skapa en tjänst där vi enkelt kunde dela filmer med vänner och omvärld. Idag är Youtube en världsledande streamingtjänst och konkurrerar ut de flesta kommersiella TV-kanaler i antal tittare.
Vi börjar med lite statistik
- Youtube är världens näst största sökmotor och världens tredje mest besökta webbplats efter Google och Facebook.
- Cirka 300 timmar video laddas upp varje minut.
- Varje dag tittas det en miljard timmar på Youtube.
- Mer än hälften sker från mobila enheter.
- Det populäraste varumärket på Youtube är Lego.
(Källa: brandwatch.com).
I Sverige är Youtube överlägset större än de kommersiella TV-kanalerna i åldersgruppen 16-44 år. TV 4 hade till exempel 425 000 tittare i åldersgruppen i maj 2017. Youtube hade drygt en miljon tittare. Medelåldern på Youtube är dessutom förvånansvärt hög: 39 år. (Källa: Colibrigruppen).
Populära genrer
Det finns ett antal genrer som kan skönjas på Youtube och som blivit väldigt populära. Här är några exempel:
- Filmer om/kring dataspel. Svensken Pewdiepie är det mest kända exemplet med drygt 60 miljoner följare.
- Musik. Youtube används även som radio. Många gånger finns ingen rörlig bild, bara en statisk bild i rutan. Musik är största genren på Youtube.
- Fascinationsfilmer: Kändisar som utför oväntade saker, till exempel hälla en hink iskallt vatten över sig.
- Videobloggare. Ofta unga personer som spelar in sina bloggar hemma i tonårsrummet.
- ”How to”-videor, det vill säga olika former av instruktions- och kunskapsfilmer. How-to-sökningar på Youtube ökade årligen med 70 procent enligt Google 2015.
Perfekt i en content-strategi
Den sista punkten passar perfekt in i en content-strategi. Om du söker brett på ”How to” på Youtube får du svindlande 748 miljoner träffar. Ett mått på Youtubes explosionsartade utveckling är att jämföra med samma sökning som jag gjorde i november 2014. Då fick jag 151 miljoner träffar. Motsvarande jämförelse med sökningen ”music video” ger resultatet 172 miljoner träffar 2014 mot 1,1 miljarder i mars 2018!
En ”How to”-video är helt enkelt en form av instruktionsfilm. En del är knastertorra, filmade manualer. Andra är humoristiska och underhållande. Vilken form du väljer beror naturligtvis på din målgrupp.
Betrakta Youtube som en blogg
Ariel Banasiak var tidigare (vid tiden för den här intervjun) mediasäljare och Youtube-ansvarig i Colibrigruppen som producerar video och representerar ett av Sveriges största annonsnätverk på Youtube, United Screens. Jag frågade Ariel vad som är viktigt att tänka på när video ska produceras för Youtube och hur du får publiken att hitta just din film.
– Vi tittar endast på fem procent av hela Youtubes innehåll. Det ställer stora krav på avsändaren. Våga stick ut om du vill nå ut med ditt budskap, säger Ariel Banasiak.
– Gör inte en videoblogg som många andra redan har gjort. Var dig själv och våga tänja på gränserna.
Youtube bör betraktas just som en blogg snarare än en parkeringsplats för olika filmer, understryker Ariel Banasiak. Se till att ha en tydlig inriktning och ett ämne för din Youtube-kanal.
– Dina filmer måste spegla kanalens ämne. Kanalen ska ha en inriktning och följa en linje. Går du utanför spåret tappar du lätt dina tittare.
Enligt Ariel krävs det någon form av budget för att kunna ta hjälp av de olika annonsverktyg som finns på Youtube. Eller anlita något annonsnätverk för att exponera sin film till specifika målgrupper via populära kanaler.
– Tänk också på att använda samma användarnamn på de olika sociala plattformarna och att använda hashtaggar.
Ariels sex tips för att lyckas på Youtube:
- Ett unikt innehåll, våga stick ut!
- Identifiera din målgrupp.
- Var konsekvent, följ en tydlig linje i din kanal.
- Använd samma användarnamn som på andra plattformar.
- Använd animeringar och tydlig grafik. Kombinera text och bild.
- Överraska. Nya saker håller kvar tittare.
Den sista punkten är lätt att säga. Men hur överraskar du på Youtube?
– Det kan vara något så enkelt som att integrera filmen med en tävling. Så fort du erbjuder publiken något får du bra respons.
Ha text på omslagsbilden
Animeringar och tydlig grafik är viktiga komponenter för att nå igenom i Youtube-flödet. Framför allt är det viktigt med text på omslagsbilden (thumbnail), det vill säga den som syns i flödet av prenumerationer.
– Publiken tittar inte på rubriken i textrutan, den kollar på bildrutan. Därför bör du presentera ditt budskap även i text. Textning och stödord i filmen är viktigt, eftersom en del inte har på ljudet.
Budskap i början avgör
Inledningen är naturligtvis helt avgörande för om du kommer behålla tittaren. Därför bör filmen vara intensiv på budskap de första 5-10 sekunderna.
– Interagera gärna på något sätt i början, till exempel genom att knacka i rutan eller ha någon form grafik eller text. Bra Youtube-filmer börjar ofta tvärtom jämfört med en vanlig reklamfilm, genom att poängen och huvudbudskapet kommer först. Sedan kan det upprepas igen i slutet.
I slutet bör du lägga in en så kallad avisering. Det kan vara en uppmaning att titta på en annan video på din kanal, eller att klicka för att prenumerera.
– Någon form av call-to-action, helst i syfte att hålla kvar tittaren på kanalen, bör du ha på slutet.
Var inte rädd för längre filmer
När det gäller längden menar Ariel att man inte behöver vara så rädd att lägga ut lite längre filmer. Standardrådet brukar vara två, max tre minuter för en film. Om du är inom B2B tycker Ariel att du inte behöver vara rädd för att producera filmer så långa som 10-15 minuter.
– Det beror på ämnet och handlar om förståelse. Om du exempelvis pratar om hur du installerar rör i en byggnad är det viktigt att vara tydlig och att det blir rätt. Den publiken kommer ändå vara intresserad. Återigen, det är som en blogg. Är ämnet intressant och relevant läser du hela texten.
– Men kom ihåg att du bara har 5-10 sekunder på dig i början av filmen för att fånga intresset. Tänj på gränserna, tänk annorlunda. Traditionella företagsfilmer fungerar inte på Youtube.
Bild: Pixabay/mohamed_hassan/Creative commons (modifierad)
Prenumerera!
Det här var tjugofjärde delen i ABC-bloggen som jag kör här på Lustgården. Om du inte redan följer bloggen, prenumerera här, så missar du inget inlägg. Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Tidigare inlägg i ABC-bloggen:
A – Automatisering binder ihop marknad och sälj
B – Berätta. Berika. Blogga med bilder
C – Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content
D – 14 sätt att distribuera content
E – Du ska vara enträgen i egna kanaler
F – Följare är nyckeln till affärer
G – Content marketing och Google
H – Därför ska hemsidan vara navet i din content marketing
I – Så gör du en riktigt bra intervju
J – Åtta journalistiska kännetecken
K – Kuratera kunskap och konvertera kundens köpresa
L – Skapa en Lustgård där dina kunder vill vara
M – Målgruppen – och varför det inte alltid är den du pratar med.
N – Sju tips för att lyckas med native adertising
O – Om orden och hur de påverkar ditt varumärke
P – En publicist söker sin prenumerant
R – Så sätter du upp en redaktion
T – Trovärdigt tilltal och ton
U – Uthållighet bygger trovärdighet
Lämna en kommentar