Enligt Google själva är mobila sökningar nu vanligare än sökningar från stationära datorer på deras tio största marknader. I Sverige är prognosen att mobila sökningar är ifatt eller till och med förbi någon gång före sommaren 2016.

– Lägg därtill att Google sedan i våras prioriterar mobilanpassade sidor i sina sökresultat, oavsett från vilken enhet sökningen görs. Det gör det nödvändigt att hänga med i utvecklingen och anpassa din hemsida för mobiler och surfplattor – annars försvinner du.
Det säger Oskar Alm, training- och eventmanager på Jajja Media och en av landets mest anlitade föreläsare om online-marknadsföring och sökordsoptimering. Den 19 november gästade han för andra gången Wirtén med en uppdaterad version om sökordoptimeringens grunder och hur man ökar sin synlighet på Google.

Vi passade på att be Oskar dela med sig av sina bästa tips för att mobilanpassa din webbplats.

1. Se till att din sida är mobilanpassad

Gör du inte det prioriteras den ned av Google. Den ska allra helst också vara responsiv, det vill säga att den automatiskt anpassar sig till olika skärmstorlekar och stående eller liggande skärm. Att mobilanpassa sidor är olika lätt eller svårt beroende på vilket verktyg de är byggda i. För sidor byggda i WordPress finns ett insticksprogram som underlättar anpassningen mycket, men i äldre och mer komplexa verktyg kan man behöva göra betydligt mycket mer arbete.

2. Testa hur din sida ser ut i olika enheter

quirktools.com finns ett verktyg där du kan kolla direkt hur din sida ser ut och fungerar i olika modeller av smarta telefoner och surfplattor.

3. Jobba med innehållet

På en sida som ska visas i en mobiltelefon får du inte in mer än en bråkdel av informationen från landningssidan. Här gäller det att prioritera – och att tänka till. Om du till exempel är en låssmed så kan du utgå ifrån att de flesta mobilsökningar sannolikt görs av folk som är utelåsta eller behöver någon annan typ av akut hjälp. Då är det den informationen som ska finnas där – inte massor av fakta om olika typer av lås och nycklar.
Det här är ett exempel på vad Google kallar ”micro moments” och som handlar om att när vi gör sökningar mobilt så har vi ofta väldigt avgränsade informationsbehov och fattar snabba beslut.

4. Tänk på laddningstiden

Ha inte för tunga element på landningssidan som tar tid att öppna och gör att sidan upplevs som trög. Google tar viss hänsyn till laddningstiden, men framför allt ska du ha användarens upplevelse för ögonen.

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!