Du kanske har råkat på begreppet visual content marketing och funderat på vad det kan vara och hur du gör det bäst. Väldigt förenklat handlar det om att göra din content marketing slagkraftig genom att hitta rätt visuellt uttryck.

Det gäller att hitta de sätt som bäst får ditt innehåll utmärka sig visuellt. Att använda video, foton, infografik och illustrationer för att visa din produkt eller tjänst.

Visuell content innefattar bland annat:
* foton,
* filmer
* infografik
* illustrationer
* serier
* SlideShare och presentationer, m.m.

Varför är visuell content marketing så effektivt?

A. Det skapar minnesvärt innehåll.

Människor tänker genom bilder och människor kommer ihåg genom bilder.
Koppla samman dina ord, koncept och idéer med gripande bilder och du får ett oförglömligt content som sitter kvar på näthinnan långt efter det att texten är läst.

B. Det förklarar på enklast möjliga sätt.

En bild kan förmedla komplexa idéer på ett ögonblick. Börja med att beskriva en cirkel och det kommer genast kännas enklare att visa med bild än att beskriva med ord.

VI KOMMER HÄR ATT GÅ IGENOM NIO GRUNDLÄGGANDE RÅD OM HUR DU SKAPAR BRA VISUELL CONTENT

1. Prioritera värdeskapande innehåll.
Tänk bort att det ska sälja, speciellt på sociala medier. Ditt visuella content ska hjälpa, utbilda, motivera och inspirera dina följare.  Skapa gör-så-här-tips, steg-för-steg guider eller dokumentera hur dina produkter och tjänster gör nytta på marknaden. Om detta slår an en sträng hos din målgrupp kommer de att gilla och dela ditt budskap utan att tänka två gånger.

2. Skapa originellt material.
Över 80 procent av all visuell content har redan använts, delats, re-pinnats och postats på sociala medier. Om alla andra delar gammal skåpmat och du producerar eget material så ger det dig ett försprång över konkurrenterna. Det är ett oslagbart sätt att särskilja dig, öka din trovärdighet och att positionera dig själv som en expert inom ditt fält.

3. Skapa delbart visual content.
Lyssna in vad folk pratar om eller vad de borde prata om i din bransch och spinn vidare på de trådarna. Skapa innehållet och gör det så engagerande som möjligt. Kanske är innehållet överraskande, underhållande eller så får det den som delar innehållet att verka kunnig och påläst. Tänk noga igenom hela paketeringen, från bildval till rubriksättning och på vilken social plattform din målgrupp finns. Glöm inte att ha med en så kallad call to action, det vill säga en uppmaning och möjlighet att göra något efter att ha tagit del av innehållet. Det kan exempelvis vara att ladda ner materialet, prenumerera på ditt nyhetsbrev, följa din blogg och så vidare.

4. Var konsekvent.
Det kommer göra dig uppmärksammad, igenkänd och ihågkommen. Att skapa och vidareförmedla ett konsekvent bildspråk genom alla kanaler ser till att rätt målgrupp söker sig till din bransch.

5. Använd visuell storytelling.
En enda bild kan berätta en livshistoria. Bjud läsarna på personliga anekdoter. Dela med dig av ditt företags historia. När detta görs rätt så skapar det ett starkt känslomässigt band till ditt företag. Berätta de små vardagliga historierna också, vad händer inne i maskineriet eller bakom kulisserna? Människor är nyfikna varelser, och varje bransch är spännande, bara man tittar noga.

6. Förmänskliga din bransch.
Du och ditt team är ditt företags bästa tillgång. Kunder köper inte logotyper, värdeord eller slogans, de köper DIG. Inget förmänskligar din bransch mer konkret och igenkännande än att visa dig själv, dina anställda och personal som öppna, vänliga och tillmöteskommande personer i sin naturliga miljö. Det behöver inte vara mer märkvärdigt än att bjuda lite på sig själv.

7. Skapa hög-kvalitativ visuell content.
Det ska synas att det finns ett kvalitetstänk, även om bildmaterialet inte är riktat till design-nördar. Varje bild du postar, oavsett plattform, är en spegling av ditt varumärke. Du kommer långt med kameran i din mobil. Tänk bara på att använda dig av det naturliga ljuset i rummet och öva på att ta så bra bilder som möjligt. Mitt bästa råd är att om bilden inte blir bra, så står du för långt bort från motivet.

8. Ha koll på det upphovsrättsliga.
Var bombsäker på att du har rättigheterna till bildmaterialet som du använder på din webbplats, blogg, sociala medier med mera. Var på den säkra sidan, det är en investering i ditt varumärke som är väl värd mödan. Är du tveksam, gör en egen illustration av bilden.

9. Maximera dina tweets
När möjligheterna att skriva långa texter är begränsade, som på Twitter, är en kompletterande bild eller infografik oslagbar. Att använda visuellt innehåll tillsammans med en tweet gör att du får fram mer av ditt budskap och får ut så mycket som möjligt av de 140 tecken som är tillåtna.

 

Myra Starklint är grafisk formgivare på Wirtén Content Agency. Bästa inspirationskällorna online är Pinterest, Instagram och YouTube. För övrigt har hon alltid med sig ett skissblock och penna i väskan, för man vet aldrig när en bra idé dyker upp.

I nästa blogginlägg, ”Visuell content i fem konkreta exempel” kommer vi att fortsätta redan ut begreppen kring detta ämne.
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Var det här något som hjälpte dig? Eller vill du dela med dig av hur ni redan använder dig av visuell content? Kommentera gärna inlägget nedan!

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!

Här kan du läsa mer:

http://www.onlinemarketingacademy.se/en-bild-sager-mer-an-tusen-ord-pa-sociala-medier/

http://coschedule.com/blog/visual-content-marketing/

http://www.jeffbullas.com/2015/03/24/10-new-rules-visual-content-marketing/

http://www.forbes.com/sites/danielnewman/2014/12/23/why-visual-content-will-explode-in-2015/