I vår serie om visuell content, del två, fortsätter vi att reda ut begreppet. Vi har letat fram sex konkreta exempel på hur olika företag har gjort sin content marketing mer bildlig i olika sociala medier.

En snabb upprepning om vad visuell content kan vara:
* foton,
* filmer
* infografik
* illustrationer
* serier
* slideshare och presentationer, m.m.

Kortfattat så handlar det om att göra din content marketing slagkraftig genom att hitta rätt visuellt uttryck. Det finns oändligt många sätt att göra detta på och vi hoppas att detta urval kan inspirera dig vidare.

1. Glamorösa camping-tips

Target, USAs näst största lågpriskedja använder sig av den digitala anslagstavlan Pinterest. Vid kampanjer har de gästpostare som skapar delbart content, som Poppytalks specialgjorda kollektion av glamorösa fest- och campingtips, så kallad ”glamping”.

Resultatet är 311 000 följare som ”pinnar” och delar med sig av innehållet. Det består till stor del av Poppytalks blogginlägg som samlar praktiska tips och som marknadsförs genom särskilt framtagna högsmala bilder som passar Pinterest-formatet.

 

 

2. Coca-Cola kombinerar tweets med grafik

Det finns en absurditet i att små kliniker på landsbygden i Tanzania och Ghana har svårt att få sin medicin levererad, samtidigt som att man överallt i världen kan snubbla över en karaktäristisk röd-vit aluminiumburk. Coca-Colas lösning är att använda sig av sin redan fungerande logistik, försörjningskedja och distribution för att förmedla mediciner.

I det här exemplet har läsk-företaget använt sig av infografik för att ge mer bakgrundsinformation om kampanjens syfte och mål. För att få Twitters knappa 140 tecken att räcka till kombinerades en tweet med en bit av infografiken. På så sätt fick de ut så mycket som möjligt av Twitter.

 

 

3. Coolt med kundrecensioner

Coolstuff.se säljer roliga prylar på nätet, som många andra.  Vad de gör annorlunda är att lyfta ett till synes tråkigt moment, som kundrecensioner, till nya kreativa höjder. De uppmuntrar sina kunder till att fota och filma hur prylarna används. Genom att materialet är visuellt, roligt och oväntat, så blir det väldigt delbart på sociala medier och ett oslagbart sätt för Coolstuff att nå ut till sina målgrupper.  Om ni undrar över vad bilden föreställer, så är det en blås-apa, med den snillrika funktionen att den blåser när man trycker på knappen. Varför inte, liksom?

 

 

4. Oanade användningsområden

På vilka överraskande sätt kan man ”hacka” din produkt eller tjänst? Finns det nya sätt att göra vardagen enklare? Detta ville Oreo ta reda på genom sin #OreoSnackHacks kampanj. Vem som helst kan filma sitt sätt att äta kakorna på och märka filmen med hashtaggen för att tävla. De vinnande förslagen på hur kakätandet kunde förgyllas gjordes till instruktionsfilmer och lades ut på Oreos egna Vine-kanal, ett socialt medium med sex sekunder korta filmer. Som komplement till detta skapade de också eget bildmaterial som överensstämmer med företagets kommunikation och grafiska profil. Den här kampanjen har blivit en succé, med content som delats i Oreos Twitter-, YouTube-, Vine- och Tumblr-kanaler.

 

 

5. Kaffe som en livsstil

Starbucks använder sig av Instagram för att förmedla inte bara kaffe utan en livsstil. Bilderna de väljer att re-posta är från Instagrammare som gör någonting relaterat till kaffedrickande. Bildmaterialet är noga utvalt för att ha rätt känsla. De gör ofta säsongskampanjer där fotograferna hashtaggar bilderna för chansen att bli re-postad eller vinna tävlingen.

Detta gäller för alla sociala kanaler, men du kommer få ut mer av Instagram om du ser på det som en gemenskap hellre än en marknadsföringskanal. För att få människor att gilla ditt innehåll måste du gilla och intressera dig för dem. Interaktion är nyckeln här. Fråga mycket, lyssna på dem och svara på deras inlägg. Och posta ofta.

 

 

6. Hitta hjältarna

Dela med dig av berättelser och recensioner från dem som har tjänat på ditt varumärke. Visa vilken påverkan ditt företag/tjänst gör runt om i världen. Det kommer att få dina följare positivt inställda till dig och de kommer vilja interagera mer med ditt varumärke i framtiden. Ett exempel på bra Facebook-content är från Kiva, som är ett micro-lånföretag. Här presenterar de Domitila från Mexiko, som genom sitt företag producerar ekologiskt gödningsmedel. Tack vare lånet har hon också kunnat investera i ett växthus, där hon odlar kaktusar, persikor, chilifrukter och blommor.

 

 

Pudelns kärna är att det inte längre räcker med finurliga texter för att hålla dina kunder engagerade. Bilder är inte bättre än text, men kombinationen av de båda har en slagkraft som de var för sig inte äger. Ge ditt företag bättre förutsättningar genom att använda medierna till fullo. Visuell content marketing behöver inte vara svårt, du behöver bara kanalisera din inre designer.

På vilka sätt utmärker sig ditt content visuellt? Hur använder du video, foton, infografik och illustrationer för att visa din produkt eller tjänst? Finns det nya, oväntade sätt att använda din produkt/tjänst på? Hur går det till bakom kulisserna?
Kommentera gärna inlägget nedan!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!

Här kan du läsa mer:

Del ett i vår serie om visuell content,  Nio råd för oslagbar visuell content

http://www.jeffbullas.com/2015/03/03/5-visual-storytelling-tips-to-power-your-content-marketing-on-facebook/

http://www.intelligentcontentconference.com/science-creating-memorable-content/

https://www.linkedin.com/pulse/20140731183119-45014475-what-is-visual-content-marketing

http://boostblogtraffic.com/visual-content/