Jag var i Stockholm i veckan för att ta emot Svenska Publishingpriset. Vi var nominerade för vår produktion av det digitala magasinet ECO for Sustainable Design från Saint-Gobain Ecophon. Och självklart skulle vi vinna.

Nu blev det inte så. Vi tävlade mot fem andra bidrag i kategorin digitala tidningar och hamnade på en fin tredjeplats. Vann gjorde Alcro:s onlineversion av kundtidningen Trend. Faktum är att samtliga bidrag utom vårt var webblösningar som kallas tidning eller blogg. ECO for Sustainable Design var det enda nominerade bidraget som är exklusivt producerat för att läsas i surfplattor och telefoner, via en tidningsapp.
Oavsett vilken form du väljer; tryckt, tidningsapp eller webblösning, måste du ha något att stå på och luta dig mot i det redaktionella arbetet. Vi kallar detta för redaktionell plattform. Jag är övertygad om att Alcros Trend har en gedigen sådan plattform, annars hade den inte vunnit. ECO for Sustainable Design har det naturligtvis.

Det handlar om att designa

Okej, mer konkret, vad är det egentligen jag pratar om? Hur ser en sådan ut? Hur tar du fram en?
I princip handlar det om design, i begreppets vida och mest korrekta bemärkelse; att designa din redaktionella satsning. Inte bara grafiskt, utan även funktionellt, innehållsmässigt, text- och bildspråk: att leda och guida läsaren genom magasinet på ett sätt som ökar sannolikheten att hen läser länge och ofta. Och att du når rätt publik med rätt innehåll och tilltal.
En redaktionell plattform består av två delar: en strategisk och taktisk guide, samt en visuell guide i form av en grafisk skiss.

1. Börja med en workshop

Det är du och dina medarbetare som har svaren på vad ni vill med er kommunikation. Vad är syftet? Vilka mål är rimliga? Vad har vi för resurser och ambitioner? Hur ser publiken ut? Vad är den intresserad av? Om du tar extern hjälp är en workshop en bättre arbetsform än att låta sig bli intervjuad eller själv ta fram en plattform (nej, det gör du bara inte). I workshopen kan nya, oväntade idéer och kreativa tankar komma fram. Och det är nu, i detta skedet, det finns utrymme för det oväntade och kreativa. När plattformen är spikad ska du följa den, inte falla för frestelsen att hoppa mellan olika mer eller mindre roliga tuvor.

2. Bakgrund

En viktig poäng med en redaktionell plattform är att den dokumenterar grunderna för det redaktionella arbetet för att underlätta den så viktiga kontinuiteten. Magasinet eller bloggen ska inte påverkas av att medarbetare eller byråer byts ut. Den är också ett utmärkt dokument att använda internt, för att sprida kunskap om det redaktionella arbete ni gör.
Beskriv därför bakgrund till satsningen, marknadssituationen och till exempel konkurrenters marknadskommunikation.

3. Syfte, mål och målgrupp

Kommentarer känns överflödigt. Om du inte vet varför du jobbar redaktionellt och till vem du talar, oavsett om det är en tidning, nyhetsbrev eller blogg, kommer du heller inte uppnå mycket. Men det är klart att du vet. Beskriv det enkelt och tydligt så att även andra i din organisation får veta och förstår.

4. Innehåll

Den roliga biten! Samla ihop alla idéer från workshopen. Ställ dem mot syfte, mål och målgrupp. Sortera och strukturera. Dela in tidningen/bloggen i avdelningar. Ge varje avdelning en vinjett som ger vägledning om innehållet, exempelvis Profilen, Sorterat, Fokus etc. Koppla varje vinjett till dina syften och mål. Vad ska just det här innehållet bidra med för att du ska uppnå det du vill? Tänk på att skapa dynamik. Jämför med musik: du behöver både vers, refräng och brygga, lugna partier blandat med mer intensiva. Om du bara skriker och har volymen uppskruvad på max kommer få orka lyssna. Än mindre bry sig eller känna sig engagerad.

5. Ton och anslag

Hur vill din publik bli tilltalad? Beskriv tonen i texter, bilder och eventuellt filmer. Motivera varför, så att även personer som inte varit involverade i att ta fram plattformen förstår resonemanget bakom.

6. Sätt upp en redaktion

Hjärtat i alla redaktionella satsningar är redaktionen. Med rätt personer engagerade får du bra input, både kreativt och ämnesmässigt. Fundera noggrant igenom detta: det här är nyckeln till att få till exempel ledningen engagerad. Fördela ansvar, hur ofta ni ska träffas och vad som förväntas av redaktionen.

7. Utgivning och omfång

Hur omfattande ska tidningen vara? Vilket format? Hur ofta ska bloggen uppdateras? Hur stor är upplagan om den trycks? Se till så att det inte finns några tveksamheter kring den här typen av kvantitativa data.

8. Grafisk design

Medan du har formulerat den strategiska och taktiska delen av plattformen har någon annan skapat en grafisk design och ett visuellt uttryck. Varför har det ena eller andra grafiska uttrycket valts? Varför just den valda typografin? Beskriv tillsammans med din AD/grafiska formgivare vad du vill uttrycka.

9. Voila – låt världen skåda underverket!

Glöm inte den sista men ack så viktiga punkten: att ha en plan för hur allt det fantastiska innehåll du kommer ta fram ska spridas. En plan för digital distribution är helt avgörande för att nå ut. Hur ska du jobba med sociala medier? Kan du koppla till elektroniska nyhetsbrev? Har du en prenumerationsfunktion på din webbplats? Det går inte längre att ha en distributionslista, luta sig tillbaka och tro att jobbet är gjort. Det är nu det börjar!

Om du följer de nio stegen, har ett bra team och passionerat levererar innehåll till din publik, då finns det god chans att Alexandra Pascalidou presenterar just ditt magasin eller blogg nästa år på Publishinggalan.

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!