Information, identifikation, fascination. Om du dessutom kan lägga till en gnutta humor har du de bärande beståndsdelarna för framgång på Youtube och därmed din content marketing.
– Låt tittarna se filmen med ett leende på läpparna, säger Joakim Lindhé på Yellowkid.

Joakim Lindhé producerar korta, förklarande videos anpassade för digitala miljöer, så kallade explainer videos. Joakim var gästtalare på Wirténs fullbokade frukostseminarium torsdagen den 20 november. Han ledsagade besökarna genom den snårskog av videor som är Youtube.

Video är den innehållsform som ökar mest på internet just nu. Faktum är att Google-ägda Youtube är den näst största sökmotorn efter Google, mätt i antal sökningar. Något att ta i beaktande vid utformandet av sin content-strategi.

Sex genrer som har formats av Youtube

Joakim Lindhé pekade ut sex genrer som har formats av och blivit stora på Youtube:

  • Kattfilmer(!) Filmer med katter i huvudrollen har blivit enormt populära. 26,5 miljoner träffar.
  • Filmer om/kring dataspel. Svensken Pewdiepie, som är störst på Youtube, är det mest kända exemplet med drygt 32 miljoner följare.
  • Musik. Youtube används som radio. Många gånger finns ingen rörlig bild, bara en statisk bild i rutan. Musik är störst på Youtube med 172 miljoner träffar.
  • Fascinationsfilmer: Kändisar som utför oväntade saker, till exempel hälla en hink iskallt vatten över sig. En sökning på ”ice bucket” ger nästan fem miljoner träffar.
  • Videobloggare. Ofta unga personer som spelar in sina bloggar hemma i tonårsrummet. 16,4 miljoner träffar.

De fem ovan nämnda ligger i kategorin förströelse och underhållning, och kan vara svåra att få in i ett företags content marketing. Den sjätte däremot passar perfekt in i en content-strategi:

  • ”How to”-videor, det vill säga olika former av instruktions- och kunskapsfilmer.

”How to” ger 151 miljoner träffar

Om du söker brett på ”How to” på Youtube får du svindlande 156 miljoner träffar. Joakim Lindhé tog ”inbakad fransk fläta” som exempel. Den sökningen ger 136.000 träffar. Topposten har cirka fyra miljoner visningar!

Här kommer så kallade explainer videos in i bilden. Det är en genre av korta, underhållande, instruerande och oftast animerade filmer. Den uppstod i princip som en följd av molntjänsten Dropbox enorma framgång. När tjänsten lanserades bestod Dropbox hemsida i princip bara av en enda sak: en animerad film som på ett pedagogiskt sätt förklarade hur tjänsten fungerade. På bara några år växte Dropbox från noll till 100 miljoner användare.

Tre faktorer för en lyckad explainer video

Explainer videos har blivit en stor succé och ger 650 000 träffar på Youtube. På bara några minuter kan du få komplexa sammanhang presenterade på ett enkelt, lättbegripligt och humoristiskt sätt. Joakim Lindhé lyfte fram tre faktorer som centrala för en lyckad explainer video:

  • Enkelhet.
  • Tilltal – se till att vara på samma nivå som tittaren.
  • Humor. Videor sprids genom att användarna delar med varandra. För att få delningar är humor en viktig beståndsdel.

Om författaren:
Joakim Lindhé driver YellowKid som är specialiserad på video som förklarar, så kallade explainer videos. Han har mångårig erfarenhet som TV-journalist och dokumentärfilmare på SVT och TV4. torsdag den 20/11 är han gästtalare på vårt frukostmöte ”Så använder du Youtube – på användarens villkor.”

Läs Joakim Lindhés gästinlägg på vår blogg om Youtube!

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukost/AW-seminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Till sist ett erbjudande: Gästblogga här på Wirténbloggen och nå ut även till våra läsare. Maila mig på lars(at)wirten.se och beskriv kort vilken aspekt av content marketing du vill blogga om så kontaktar vi dig!