– Att skriva för webben är att skriva för att bli skumläst. Det är bara att acceptera.
Annika Dacke, specialist på att skriva i digitala medier, visade på Wirténs frukost den 22 oktober hur ögat, tiden, strukturen och Google styr vårt läsbeteende vid skärmen.

Annika Dacke liknade konsten att skriva för tryckta medier och att skriva för webben som två barn. Bara för att de är födda av samma moder behöver de inte vara enäggstvillingar. Det finns med andra ord saker vi måste ha klart för oss när vi skriver för webben för att vår text ska bli läst.

Att skriva för webben handlar i ännu högre grad om att skriva så att första meningen blir läst. Vi har fem sekunder på oss att fånga läsarens intresse. På den tiden ska texten hinna förklara:

  • Var har jag hamnat?
  • Vad säljer/erbjuder du?
  • Är det något för mig?

Fyra faktorer styr

– För att förstå hur vi ska skriva måste vi förstå hur vi blir lästa, förklarade Annika Dacke och lyfte fram fyra faktorer:

  • Ögat.
  • Tiden.
  • Strukturen.
  • Google.

Blickar dras till blickar

Undersökningar visar att inget är mer tilltalande och intagande än den mänskliga blicken. Våra ögon dras till andra ögon. Därför bör vi även tänka i bilder när vi planerar vår text. Kan vi använda en bild där läsaren får ögonkontakt med en annan person? Kan den personens blick i så fall gå mot texten? Då kommer läsarens öga också gå dit.
– Generellt rör sig ögat som ett F över skärmen: Vi börjar i övre vänstra hörnet och skummar sedan i ett F-mönster. Vi söker efter information på nätet. Texten måste därför ha lockande element som bilder, fetstil och mellanrubriker.
– Mellanrubrikerna är jätteviktiga, underströk Annika Dacke.

Första raderna avgör

F-strukturen visar samtidigt att läsningen avgörs på de första raderna.
– Det viktigaste måste alltid komma först. I 80 procent av fallen blir bara rubrik och ingress lästa.
Annika Dacke pekade på att läsförståelsen dessutom sjunker med 25 procent vid skärmläsning, bland annat på grund av:

  • Ljuset som skärmarna utstrålar (papper reflekterar ljus vilket ger en annan upplevelse).
  • Skärmens storlek och utformning.
  • Kroppsställning på grund av skärmens vinkel.
  • Radbredd, upplösning och typografi.

Detta ställer extra höga krav på enkelhet och tydlighet i texten.
– Man kan ju undra över hur många felaktiga beslut som har tagits i flygplansstolar!

Så skapar du en bra struktur

Hur gör man då för att skapa en bra struktur för sin text på webben?

  • Rubriken ska snabbt förklara WIIFM: What´s In It For Me. Sex-åtta ord är en bra rubriklängd.
  • Komplettera med förklarande underrubriker.
  • Glöm inte en eller flera bilder som stödjer textens budskap.
  • Använd citat och/eller rekommendationer om det är relevant.
  • En tydlig CTA, Call To Action, ska finnas åtminstone i slutet av texten, gärna på fler ställen.
  • Skriv puffar med länkar till vidare läsning.

Glöm inte Google

Idag finns det två huvudsakliga vägar in till en webbsida: sociala medier och Google. Annika Dacke underströk därför vikten av att jobba med titel-taggar och den så kallade meta-beskrivningen, det vill säga den text som kort beskriver sidans innehåll i Googles resultatlista.
– Meta-beskrivningen har 156 tecken. Se det som en hiss-pitch: vad har du att erbjuda?

Annika Dackes konkreta skrivtips

  • Rubriken ska vara konkret och uppmärksamma läsarens behov.
  • Ingressen ska vara cirka tre meningar och tala om vad texten innehåller.
  • Kan du inte få in allt som är viktigt i en ingress? Dela upp texten i två.
  • Jobba med mellanrubrikerna. Det är dessa som behåller läsaren.
  • Glöm inte länkar och länktexter som är förklarande. Skriv inte ”Läs mer”.

Om föreläsaren:
Annika Dacke är kommunikatör, språkvetare och copywriter för webben och driver företaget Orera Kommunikation. Hon hjälper företag och organisationer att stärka och rikta sina budskap på nätet och utbildar även i digital textkommunikation vid Lunds universitet.

Fler skrivtips på Lustgården:

Hur du får läsarna att älska ditt innehåll, del 1
Hur du får läsarna att älska ditt innehåll, del 2
Hur du får läsarna att älska ditt innehåll, del 3
Guiden som gör dig till en bättre bloggare
Fler länkar:

Internetstiftelsens guide Skriva för webben

Från Content Marketing Institute: Tips och verktyg för att skapa effektiva rubriker

 

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!