Från 200 till 5 000 följare på några år – Svenskt Näringsliv Skåne har lyckats bra att använda Facebook i sin content marketing.

– Det du inte tycker är roligt att göra blir oftast inte gjort.

Begrepp som lust, glädje och inspiration återkom ofta när Eva Frisk, biträdande regionchef på Svenskt Näringsliv Skåne, berättade om organisationens resa på Facebook på ett – som vanligt, vågar vi säga vid det här laget – fullsatt frukostmöte hos Wirtén.

Frågan hur du bär dig åt för att höras och synas i skvalet på Facebook intresserar många – i synnerhet i takt med att Facebook stryper flödet för företag och organisationer med mindre än att de betalar för sin synlighet.
För egen del var Eva Frisk tidigt ute på Facebook. Hon började fundera på om kanalen inte borde gå att använda för att nå Svenskt Näringslivs målgrupper. Moderorganisationen präglades dock inte av samma insiktsfullhet: Så sent som 2011 betraktades Facebook som slöseri med tid, avslöjade Eva.

Tydliga mål från början

– Trots det fick vi som regionkontor senare samma år OK att satsa, på försök. Vi började med att sätta upp mål, det är alltid det första man ska göra.
Målen var både kvalitativa och kvantitativa. Till kvalitetsmålen hörde att öka förståelsen, bygga relationer, skapa dialog och att uppfattas som moderna. De kvantitativa målen var att öka antalet gillare i Skåne/Blekinge-regionen, att öka antalet unika besök med 20 procent och att genom Facebook-inbjudningar få fler deltagare till sina möten.
– Det sistnämnda målet är faktiskt det enda vi inte har nått, sa Eva Frisk. Av någon anledning är mötesinbjudningar via Facebook ingen bra idé i just vår målgrupp.
I övrigt kan hon nu några Facebook-kampanjer senare låta siffrorna tala: Antalet följare har gått från cirka 200 till över 5 000 och de ungefär 18 000 som tidigare läste de länkade artiklarna är nu 80 0000.

Så hur gjorde de då?

– Till en början tillät vi oss att prova och misslyckas. Och framför allt såg vi till att ha roligt. Vi utgick från en kampanj som Svenskt Näringsliv drev nationellt som heter ”Framtidsmöte på gång”; gemensamma promenader med lokala företagare och politiker.
– Vi använde oss av många kanaler. Facebook, Bambuser, Youtube, Instagram och Twitter, vi filmade och skrev referat och publicerade mycket på en särskild kampanjsajt som vi satte upp. Det var en väldigt nyttig och inspirerande process som gav oss erfarenheter att ta med till kommande aktiviteter i sociala medier.

Kampanj sänder signaler

Försöket gav mersmak. Eva Frisk och kollegorna på regionkontoret förstod att en bra upplagd och välskött kampanj kunde vara ett effektivt sätt att väcka intresse:
– Dels för kampanjens innehåll, dels för sidan som sådan. En kampanj blir något som avviker från det vardagliga flödet från sidan. Det sänder signalen att på den här sidan händer det saker som kan vara värda att hålla koll på.
Två gånger har man kampanjat kring den nationella satsningen ”Årets mest företagsamma människa”. Det är en omröstning, öppen för alla, där var och en av Svenskt Näringslivs 20 olika regioner till slut kan kora var sin vinnare av utmärkelsen.

Involverar allmänheten

Ett framgångsrecept har varit att låta allmänheten rösta fram en regional företagare och exempelvis ha chansen att vinna en surfplatta. Det har engagerat och lockat nya följare till Facebooksidan.
– Kampanjerna har dessutom varit konstruerade så att de kombinerats med en ”gilla”-kampanj. Tittar man på utvecklingskurvan över våra följare över åren, så syns effekterna av kampanjerna tydligt: Varje gång tar kurvan ett tvärt skutt uppåt, säger Eva Frisk.

Gästskribenter lockar

Det slutliga genombrottet kom förra sommaren. Normalt stänger kontoret för fem-sex veckors semester och därmed även aktiviteterna i de olika kommunikationskanalerna – däribland Facebook.
– Men i fjol kändes det inte rätt, berättar Eva Frisk. Vi hade tusentals följare och diskussioner som pågick på sidan. Dessutom närmade sig valet. Vi förstod att vi inte bara kunde ta en flera veckor lång paus. Det var nödvändigt att fortsätta ha aktiviteter på sidan.
Lösningen blev att ta in gästskribenter. 14 regionala företagare engagerades för att skriva var sin artikel på temat #jobbskaparna, som också var den hashtag Svenskt Näringsliv lanserade inför valet 2014.

Stödde med sponsrat inlägg

Genomslaget för sommarsatsningen blev enormt.
– Jag fick nästan en chock när jag gick in och kollade och såg att en av artiklarna hade delats nästan 6 000 gånger. Det här var mitt i sommarsemestern men uppenbart var att folk hade läsplattor och telefoner med sig på stranden och i hängmattan.
Sommarskribenterna fick 110 000 läsare, delades över 35 000 gånger och genererade massor av kommentarer och diskussioner.
– Vi stödde kampanjen med ett så kallat sponsrat inlägg som vi betalade totalt 300 kronor för.

Framgångsfaktorerna

Här är Eva Frisks nio faktorer för framgång på Facebook:

  • Sätt mål
  • Ha en budget
  • Gör en strategi
  • Utbilda
  • Ta hjälp och lär av varandra
  • Håll koll på Facebook
  • Just do it
  • Var uthållig
  • Content is king

Eva kommenterar några av faktorerna:

– När det gäller budget så är det bara att acceptera att Facebook stryper synligheten för inlägg från företag och organisationer, för att tvinga oss att betala. Vi ser det numera som en av våra kommersiella marknadskanaler.
– Strategi, utbildning och lära av varandra hänger ihop. Det är viktigt att lägga upp en satsning på sociala medier så att det blir roligt och att alla som är involverade känner att de kan och vågar. Annars blir det helt enkelt inte gjort.
– Med ”Just do it” menar vi att man inte ska planera sönder det hela. Det måste finnas utrymme för spontanitet, flexibilitet och experiment, för att utveckla sig och för att behålla det lustfyllda i att jobba med sociala medier.
– Uthållighet är en förutsättning. Vi har hållit på i fyra år och det är nu under det senaste året som lyftet har kommit.
– Content is king är väl självförklarande. Basen är att ha bra historier och innehåll som engagerar och tillför något till dem du vill nå.

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Apropå Facebook: gilla oss där, det är ett annat bekvämt sätt att exempelvis följa bloggen!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!