Vad är målet med din content marketing? Oavsett vad just du vill uppnå, menar Joe Pulizzi i Epic Content Marketing att det finns ett övergripande mål alla bör eftersträva: att skaffa prenumeranter.

Om du inte har ett tydligt mål kan du inte misslyckas. Och om du inte vågar misslyckas kommer du inte att lyckas. Joe Pulizzi illustrerar detta med ett citat av den legendariske basketspelaren Michael Jordan:

”I´ve missed more than 9,000 shots in my career. I´ve lost almost 300 games. Twenty-six times, I´ve been trusted to take the game winning shot and missed.   I´ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.”

OLIKA MÅL FÖR CONTENT MARKETING

När det kommer till content marketing finns många olika tänkbara mål, och det finns inget skäl att bara nöja sig med ett:

  • Att öka kännedomen om eller stärka varumärket.
  • Att få säljkontakter/kundämnen och underhålla dem.
  • Att konvertera dessa ämnen till kunder.
  • Att ge bra kundservice.
  • Att göra kunderna lojala.
  • Att öka eftermarknaden.
  • Att få prenumeranter.

Joe Pulizzi definierar begreppet kundämne (lead) utifrån ett content marketing-perspektiv:
”Lead conversion is where you have encouraged others, through the exchange of engaging content, to give up enough information about themselves that you now have permission to ’market’ to them.”

PRENUMERANTER NÄRMARE TILL KÖP

Att skaffa prenumeranter på exempelvis ett nyhetsbrev med hjälp av värdeskapande och relevant innehåll är det kanske mest uppenbara och enkla sättet att skaffa sig kundämnen. När Joe Pulizzis eget företag, Content Marketing Institute (CMI), hade funnits i ett år hade de 3.000 prenumeranter på sitt nyhetsbrev. De satte sig ned och analyserade dessa och kom fram till följande:

  • Prenumeranterna var mer benägna att komma till deras evenemang och köpa deras produkter.
  • Prenumeranterna var mer benägna att dela CMI:s content med sitt nätverk.
  • Väl i köpprocessen bestämde de sig tre gånger snabbare än de som inte prenumererade.

MEDIALOGIK I ATT SKAFFA PRENUMERANTER

CMI hade som mål att öka kännedomen om varumärket, att få kundämnen och att etablera sig som kunskapsledare. De insåg att de kunde uppnå samtliga dessa mål genom att fokusera på ett: att skaffa prenumeranter. Det finns en logik i detta som ligger i linje med det faktum att alla företag idag är publicister:
”You are your own media company. As a media company, you need to focus on your subscription channels in order to deliver on your marketing goals.”

JOE PULIZZI GER NÅGRA TIPS SOM ÖKAR TILLSTRÖMNINGEN AV PRENUMERANTER:

  • Erbjud content mot content. Locka prenumeranter genom att erbjuda exempelvis en e-book, en forskningsrapport eller en studie om man tecknar en prenumeration.
  • Använd dig av pop-ups – de fungerar. Mer än 50 procent av CMI:s nya prenumeranter kommer från erbjudanden i pop-ups, eller lay-over som är ett annat begrepp. (Ett erbjudande som visas på sajten endast under vissa villkor, exempelvis att du har varit på en sida i tio sekunder, eller att du har skrollat ner förbi en viss punkt på sidan. Du såg väl vår för en stund sedan?).
  • Fokusera. Släng inte massor av olika erbjudanden i ansiktet på besökaren. Om målet är att få prenumeranter bör det vara den enda så kallade call-to-action du ska använda dig av.

Det här var den åttonde delen i serien där jag bloggar ut mina understrykningar i Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”, med kommentarer och reflektioner. Jag tänker att kunde den förändra mitt yrkesliv kan den förändra ditt! För precis så bra är den här boken. Om du känner att tiden inte räcker för att läsa den i sin helhet, varsågod – följ oss på Lustgården och du får ett koncentrat av det jag själv upplevde som mest relevant och intressant.

Läs tidigare inlägg i serien:

Del 1: Episkt om content marketing – följ med på en resa med Joe Pulizzi.
Del 2: Content marketing – så säljer du utan att sälja.
Del 3: Varför content marketing?
Del 4: 16 skäl till varför din content marketing inte fungerar som den skulle.
Del 5: Sju byggstenar som hjälper dig att ta fram en content-strategi.
Del 6: Var befinner du dig på din contentresa?
Del 7: Sex principer för content marketing.

Prenumerera!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!