Med en bra redaktionell idé, ett genomtänkt innehåll och bra ljud kan poddradio bli en stark del av ett företags content marketing.

För att börja med definitionen, så är podcast ”inspelat ljud som är tillgänglig för nedladdning”.
Formatet har under de senaste fem åren revolutionerat radiomediet. Delvis för att det är lätt att spela in poddar – men framför allt för att de är så lätta för din tilltänkta målgrupp att komma åt och tillgodogöra sig när det passar bäst.
Marknadsföreningen i Malmö, MiM, bjöd nyligen in till frukostmöte på nyinvigda Hyllie Arena Hotel på temat podcast. För presentationen stod Johan Chandorkar och Fredrik Pålsson, rutinerade radioarbetare och nu teknisk chef respektive innehållschef på Malmöbaserade Umami Produktion. De producerar en rad poddar och dessutom serier och dokumentärer för Sveriges Radio.

Nycklar för genombrottet

Radiomediet har revolutionerats i omgångar de senaste decennierna. På 1970-talet kom närradion, på 1990-talet den kommersiella radion, därefter internetradio och nu alltså poddradio.
Den mobila tekniken och den höga tillgängligheten är de viktigaste förklaringarna till poddradions genombrott. Betydelsefulla nycklar är :

  • Apple och dess app Podcaster, som följer med operativsystemen och ger maximal tillgänglighet till den enorma floran av poddar.
  • Android, som har flera olika appar för podcasts.
  • På senare tid har en svensk utmanare dykt upp: Acast, som är annonsfinansierad och lanserar sig som ett Netflix för ljud.
  • Bluetooth-tekniken som möjliggör lyssning i till exempel bilstereon via telefonen.

Aktiva lyssnare

Det saknas än så länge bra metoder för att mäta lyssningen, men att väldigt många regelbundet lyssnar på poddradio står helt klart. En grupp som särskilt tagit formatet till sig är lyssnare i 20-30-årsåldern, med ett aktivt och starkt intresse för specifikt innehåll.
Många poddar består av traditionellt journalistiskt innehåll. Andra används för att dokumentera möten, debatter, seminarier med mera. Men vad ska man tänka på, om man som företag vill starta poddradio och låta den bli en del av sin content marketing? Fredrik Pålsson och Johan Chandorkar pekar på två nyckelfaktorer för framgång:

  • Det redaktionella innehållet
  •  Ljudkvaliteten

Planera noga

När du hör en podd du verkligen gillar kan det vara lätt att förledas att tro att det är hur enkelt som helst att skapa bra innehåll – det är ju bara att sätta sig ner några stycken och snacka om ett gemensamt intresse.
– Men det lönar sig verkligen att fundera igenom sin redaktionella idén och att planera. Du måste fundera igenom vilka som ska medverka och varför de ska vara med och inte minst vara på det klara med vad det är för innehåll och historia du vill förmedla, säger Fredrik Pålsson.

Tätt och dämpat ljud

Ljudet är viktigt. Visst kan en del av charmen med podcastformatet ligga i att det är – och ska vara – enkelt och billigt att spela in. Men dåligt ljud är ingen vinnare i längden. Många lyssnar i bilen, där ljudmiljön redan är ganska bullrig.
– Det är viktigt att tänka på ljudkvaliteten när man spelar in, eftersom det inte går att göra så särskilt mycket åt den i efterhand. Det viktigaste är dämpningen, alltså att det blir ett tätt ljud utan för mycket puffar och skorrande. En bra mikrofon kan man få för runt en 1000-lapp och då kan det gå bra att spela in direkt hemma, men alternativet är såklart en proffsstudio, förklarar Johan Chandorkar.

Relevant innehåll vinner

Innehållet då? Hur ska du tänka som företag eller organisation och vill sälja en vara eller tjänst?
Här gäller detsamma som för content marketing i andra kanaler: Bjud på kunskap och expertis. Den som uppfattas som relevant, uppriktig och intressant får ett försprång i ett medielandskap där allt fler väljer bort de rena säljbudskapen och i stället söker värde för egen del. Det som efterfrågas är fakta och inspiration för att lösa problem eller uppfylla en önskan.

De bästa exemplen

Fredrik och Johan från Umami Produktion nämner några exempel på lyckad poddradio, där företag och institutioner är mer eller mindre tydliga avsändare:

  • ”Digitalisterna” med bland andra kände radiomannen Kjell Eriksson. Den ges ut av Telia Företag och handlar om både möjligheter och utmaningar kring digitala lösningar och nya arbetssätt.
  • Alex & Sigge. Alex Schulman och Sigge Eklund tillhör Sveriges mesta poddare med över 200 avsnitt. Deras poddradio sponsrades under tre år av försäkringsbolaget If.
  • Dagens Industri gör fyra olika poddar, bland annat en som spelas in dagligen precis före börsens stängning och når mellan 10 000 och 40 000 lyssnare.
  • ”Serial”, den enormt uppmärksammade amerikanska poddradion som granskade ett mordfall, blev en dundersuccé som följdes av åtta miljoner lyssnare. Den sponsrades av Mailchimp, en tjänst för marknadsföring via e-post. Detta hördes bara som en del av en lättsam inledningsdialog – men Google-sökningarna på Mailchimp ökade med 70 procent under seriens gång.
  • Lunds Universitet gör en poddradio som heter VBE, vilket står för ”Vetenskap och beprövad erfarenhet”. Podden ägnas åt att med hjälp av universitetets expertis förklara och exemplifiera detta ofta använda begrepp.

Framtiden då?

Hur ser veteranerna från Umami till exempel på konkurrensen mellan poddradio och webb-tv?
– Webb-tv har redan varit stort ett bra tag och är också ett väldigt lättillgängligt format. Men det kräver lite mer av mottagaren och jag tror att ett format där det bara krävs att man lyssnar är ännu mer tillgängligt för fler, säger Fredrik Pålsson.

Tips: 100 bra poddar!

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Om du tyckte att det du läste var relevant och värdefullt, dela gärna via sociala medier och kanske din egen blogg. Det betyder mycket!

Följ vår blogg med Bloglovin!