UNDERSKATTA INTE EFFEKTEN PÅ VARUMÄRKET

//UNDERSKATTA INTE EFFEKTEN PÅ VARUMÄRKET

UNDERSKATTA INTE EFFEKTEN PÅ VARUMÄRKET

2018-03-02T10:37:04+01:002 mars, 2018|

Kopplingen till marketing automation och säljarbetet gör att fokus för content marketing lätt blir just effekter på försäljningen. Men glöm inte att det i hög grad handlar om att stärka ditt varumärke: Bilden av och förtroendet för ditt företag eller organisation.

Har inte orderboken blivit mer välfylld, trots er satsning på content? Får ni ingen bra CTR (click-through-rate) på Facebook? Inte tillräckligt med konverteringar? Börjar budgeten bli ifrågasatt? Tvivlar du? I det här läget är det viktigt att dra ett djupt andetag och behålla lugnet. All content ni producerar stärker eller förändrar i alla händelser ert varumärke (jag utgår nu från att ni producerar innehåll som är relevant och värdeskapande).

Att här på ett par sidor göra en utläggning om varumärkesstrategi känns en smula fånigt. Det finns hyllmeter av litteratur och hur mycket innehåll som helst på webben i ämnet. Det är ett komplext ämne och dessutom förutsätter jag att du som läser detta har grundläggande kunskaper i ämnet. Jag vill ändå lyfta betydelsen av varumärket i det här sammanhanget. Påminna om hur viktig den aspekten är i content marketing.

Jag har redan haft flera utläggningar om vikten av trovärdighet. Att vara trovärdig stärker i sig varumärket. Förtroendet stärks, publiken kommer att lita på ditt varumärke framöver. Även om de inte köper något nu. Men nästa gång. Eller nästa. Och det ökar chansen att just ditt varumärke blir rekommenderat till vänner och bekanta – den starkaste marknadsföring som finns.

Marknadschefer tror på varumärkeseffekt

En undersökning genomförd av Novus 2015 på uppdrag av branschorganisationen Swedish Content Agencies pekar också på att svenska marknadschefer tror mer på varumärkeseffekt än försäljning. 69 procent anser att content marketing är mycket effektivt för att stärka varumärket. En betydligt lägre andel, 40 procent, tycker det är mycket effektivt för att hitta nya kunder. Endast 19 procent uppgav att det är en mycket effektiv metod för direktförsäljning.

Ett varumärke innehåller ett löfte av något slag. Content marketing som metod är ett löfte om regelbundet innehåll. Därmed blir det också en gestaltning av varumärket. Minns du ”Show don´t tell” från bokstaven C om content? Skriv inte publiken på näsan. Gestalta ditt varumärkeslöfte med hjälp av content. Om värdet av din produkt eller tjänst är trygghet i vardagen, då producerar du innehåll om det – inte om din produkt. Publiken är fullt kapabel att lägga ihop ett och ett själva. Precis som du själv är när du läser en bok eller ser en film.

Värdefullt innehåll signalerar värdefullt erbjudande

Om ert innehåll skapar värde för mottagaren – ja, då blir den ganska självklara slutsatsen att även varumärket bakom innehållet skapar värde. Innebörden av begreppet branded content, som också används för content marketing, är just detta. Kom dock ihåg att även det motsatta gäller: Om ert innehåll upplevs som skräp – då blir slutsatsen att även varumärket är skräp.

Jag väljer att hålla mig kort och avsluta här. Det finns så mycket att skriva om varumärke att det är ett ämne för en helt egen ABC-blogg. Men om de omedelbart mätbara KPI:erna är en besvikelse – ha förtröstan i att du får effekt på varumärket. Bara du vet vad du gör.

Prenumerera!

Det här var tjugoförsta delen i ABC-bloggen som jag kör här på Lustgården. Om du inte redan följer bloggen, prenumerera här, så missar du inget inlägg. I början av 2018 kommer du att ha läst en hel ABC-bok om content marketing!

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Foto: StockSnap/Pixabay

Tidigare inlägg i ABC-bloggen:

A – Automatisering binder ihop marknad och sälj

B – Berätta. Berika. Blogga med bilder

C – Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content

D – 14 sätt att distribuera content

E – Du ska vara enträgen i egna kanaler

F – Följare är nyckeln till affärer

G – Content marketing och Google

H – Därför ska hemsidan vara navet i din content marketing

I – Så gör du en riktigt bra intervju

J – Åtta journalistiska kännetecken

K – Kuratera kunskap och konvertera kundens köpresa

L – Skapa en Lustgård där dina kunder vill vara

M – Målgruppen – och varför det inte alltid är den du pratar med.

N – Sju tips för att lyckas med native adertising

O – Om orden och hur de påverkar ditt varumärke

P – En publicist söker sin prenumerant

Q – Bli viral med en quiz

R – Så sätter du upp en redaktion

S – Sann storytelling säljer

T – Trovärdigt tilltal och ton

U – Uthållighet bygger trovärdighet

Lämna en kommentar