För fyra år sedan startade Nordvalls Etikett AB, Sveriges ledande etikettryckeri, sin content marketing-resa.

Resultaten är upplyftande: Många fler besök på hemsidan och inte minst på kontaktsidan, där antalet besökare ökat med 45 procent.

– Det här visar att content marketing fungerar, även om det vid första anblicken kan tyckas som att man inte har någon särskilt spännande produkt, menar Nordvalls marknadskoordinator Caroline Dahl. Hon rundade av vårsäsongens serie av frukostseminarier hos Wirtén med en lärorik redogörelse för ”content marketing i verkligheten”.

Caroline Dahl kom till företaget 2012 med idéer om att kommunicera mer på mottagarnas villkor. På den tiden marknadsförde sig Nordvalls så gott som uteslutande med annonser – och så fungerar större delen av branschen fortfarande.

Processen började med en inventering. Några år senare har Nordvalls tagit en rad initiativ.

  • Hemsidan har gjorts om och nu är responsiv för alla enheter.
  • Företaget har ett pressrum på MyNewsdesk.
  • Konton på Facebook, Linkedin och Instagram.
  • Nyhetsbrev skickas ut tre-fyra gånger om året och kompletteras med riktade utskick till särskilda målgrupper.
  • Regelbundna publiceringar av artiklar om deras kunder.

– Att finnas på de sociala kanalerna, särskilt Instagram, är egentligen ganska självklart. Etiketter är ju väldigt visuella och tacksamma produkter.

Nordvalls skickar också ut ett nyhetsbrev tre till fyra gånger om året och kompletterar det med riktade utskick till särskilda målgrupper.
– Vi har också gjort om vår kundtidning. Den gamla hade lite för stort fokus på oss själva och våra produkter, något som vi försöker undvika nu. Tanken inom content marketing är ju tvärtom – fokus ska ligga på läsarens behov och intressen. Nu har vi ofta artiklar i tidningen där Nordvalls inte nämns över huvud taget. Att ställa sig själv utanför den egna verksamheten och arbeta mer journalistiskt och objektivt är en utmaning, men också ett väldigt roligt sätt att jobba.

Nordvalls trycker etiketter till alla upptänkliga sorters produkter. Caroline Dahls utgångspunkt är att varje etikett och varje kund har en egen story:
– Det finns alltid något att berätta, bara man letar lite. Som välkända ölmärket Norrlands Guld, som fräschade upp sin etikett och ändrade design på flaskan. De ökade försäljningen med 400 procent. Eller hoppryttarstjärnan Peder Fredricson som också är grafisk designer och bland annat skapat en etikett till ett liten lokal svensk vinproducent.

– Förutom att personifiera produkten kan etiketter också ha konkreta praktiska funktioner. Till exempel har vi ett samarbete med butikskedjan Lidl, där etiketten också innehåller en stöldskyddsmärkning. En perfekt kundberättelse där det väldigt tydligt går att visa hur kunden kunnat lösa ett problem med snatterier genom våra produkter.

I kundtidningen har det också publicerats mer debatterande och diskuterande texter – till exempel kring frågeställningen om etiketts- och förpackningsdesignen rentav kan vara viktigare än själva produkten.

Att kundberättelserna ”går hem” bevisas bland annat av att andra branschtidningar plockat upp dem och publicerat dem.
– Det har blivit en väldigt bra extra exponering för oss, dessutom helt utan motkrav på annonsering eller liknande, säger Caroline Dahl.

Framgångsrikt arbete med content marketing kräver i många fall ett helt annat sätt att tänka kring sin marknadskommunikation. Caroline Dahl ger några exempel:

  • Gå från kampanjer till process.
    – Kampanjer är som fyrverkerier; spännande för stunden men plötsligt är de över. Med ett metodiskt processarbete kan du skapa större värde under längre tid. Men kampanjer kan fortfarande behövas som komplement.
  • Ha målgruppens informationsbehov i centrum.
    – Det kan vara svårt, men är jätteviktigt att betrakta den egna verksamheten utifrån, så som kunderna ser den. Vilka problem är det egentligen de försöker lösa?
  • Bli kunskapsledare i din branch.
    – Bjud på all kunskap du kan. Förklara, tipsa och vägled. Varje bransch har sina ”gurus” och profiler – hitta dem och lyft fram dem!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!