Kungen av Facebook-sidor i Sverige är något oväntad. En e-handlare förvisso, vilket inte överraskar. Men att CDON har flest följare hade inte varit min första gissning. E-varuhuset skuggas tätt av Missing People Sweden.

Analystjänsten Smampion ställer varje vecka samman en topplista över Sveriges största Facebooksidor åt Dagens Analys. Listan över de 100 största Facebook-sidorna i Sverige är riktigt intressant läsning och full av utropstecken. Tredjeplatsen, Ikea, känns förvisso logisk. Men fjärdeplatsen är för mig helt oväntad: Fastighetsbyrån, det vill säga Swedbanks fastighetsmäklare. Hemnet hade jag fattat, men Fastighetsbyrån? När statistiken dessutom visar att engagemangsgraden är låg och endast 0,21 inlägg görs per dag, börjar man undra. Men nära 492 000 följare har de likväl, bara att gratulera. Hemnet med sina knappa 75 000 följare tar sig inte ens in på Topp 100.

VAR ÄR ZLATAN?

Världsnaturfonden WWF ligger femma och på sjätte plats hittar vi Finnair, vilket måste betraktas som en mindre skräll. SAS? Inte ens med på listan.

Kungahuset ligger sjua (hög viralitet och hyfsad engagemangsgrad) och Marabou åtta.

På nionde plats placerar sig den enskilda person som har flest följare. Och här skräller det rejält, i alla fall i mina öron. Det är inte Zlatan, men det beror på att Zlatans sida inte är svensk. Han hade nämligen sopat banan fullständigt med sina 26 miljoner följare! Inte heller Avici med 19 miljoner följare. Slutsats: våra superstjärnors Facebooksidor är inte svenska (vad nu det har med saken att göra på en global plats som Facebook). I skenet av det blir niondeplatsen något mer begriplig: Per Moberg! Nästan 430 000 är hängivna nog att följa TV-kocken och skådespelaren.

Hur många följare krävs för att komma in på Topp 10-listan? Au-pair-organisationen Cultural Care Au Pair som kniper tiondeplatsen har nästan 425 000 följare. Vill du in på Topp 100 behöver du skrapa ihop lite drygt 131 000 följare för att peta ut Komplett.se.

AFTONBLADET SACKAR OCH MIA SKÄRINGER SPRIDS

Mer överraskningar på listan? Aftonbladet är inte största medieföretag, här kommer TV4 före som med nästan 337 000 följare intar en 15:e plats. Expressen ligger på placeringen bakom med 10 000 följare färre, medan Aftonbladet inte hängt med lika bra i den här svängen: cirka 309 000 följare gör att Sveriges största tidning hamnar på en 18:e plats.

Snabbast växande? Streetmodeföretaget Junkyard petar den här veckan ner förra veckans överraskning och snabbväxare Mia Skäringer till en andraplats. Junkyard ökar med hela 73 procent, en siffra som verkar vara i förhållande till förra veckan.

Mest engagemang har genomgående medieföretagen. I princip hela Topp 10 innehas av redaktioner av olika slag. I topp tronar Expressen med en engagemangsgrad på enorma 62,7 procent.

Och vilken sida är mest viral? Jo, återigen dyker Mia Skäringer upp och tar guldplatsen.

INGET SAMBAND MELLAN FÖLJARE OCH ENGAGEMANG

Jaha, vad mer kan sägas om denna lista? Jag noterar att det inte finns något som helst samband mellan storlek, engagemangsgrad, antal inlägg per dag och viralitet. I toppen ligger sidor med förvånansvärt lågt engagemang och aktivitet.

Men att Mia Skäringer har så många följare och växer snabbt lär ändå i huvudsak bero på att hennes inlägg engagerar. Inte bara på grund av kändisfaktorn. Enligt statistiken är engagemanget högt, 14,7 procent. Hennes inlägg (som osar av engagemang mot sexism och patriarkat) är pepprade med kommentarer.

Listan är heller tyvärr inte helt tillförlitlig. Jag noterar till exempel att varken Lars Winnerbäck, Veronica Maggio eller Håkan Hellström som alla har 160-170 000 följare var inte finns med på listan.

Slutligen: Missing People ligger tvåa, WWF femma, Läkare utan gränser elva, Djurens rätt 13:e, Unicef 23:e, Musikhjälpen 36:a och Malmö FF 60:e. Det finns hopp för Sverige.

 

TOPP 10 FACEBOOK-SIDOR I SVERIGE

(Källa Smampion/Dagens Analys)

Sida                                                          Antal följare 2016-10-02

  1. CDON.com                                          578 842
  2. Missing People Sweden                    563 370
  3. Ikea Sverige                                        492 264
  4. Fastighetsbyrån                                 491 859
  5. Världsnaturfonden WWF                473 475
  6. Finnair                                                 463 397
  7. Kungahuset                                         460 324
  8. Marabou                                              429 853
  9. Per Morberg                                        429 326
  10. Cultural Care Au Pair                        424 901

Läs hela listan på Dagens Analys.

 

PRENUMERERA!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency — kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!