Var ärlig och vänlig, sparsam med hashtags, skapa en berättelse och lägg upp max en bild om dagen. Det är några av Bodil Johanssons bästa tips för framgång på snabbväxande Instagram, där hon själv är känd som @elakkanin.

Drygt fem år efter starten är Instagram på god väg mot sin vision att ”koppla ihop världen med bilder”. Kanalen vinner allt större popularitet i alla åldrar och har nu 400 miljoner aktiva användare och innehåller 20 miljarder uppladdade bilder.

Från att ha varit en utpräglad ungdomskanal växer Instagram allt snabbare på bredden. Unga upp till 25 år är fortfarande de flitigaste användarna men 40 procent av 36-45-åringarna använder också Instagram. Det har varit den snabbast växande kanalen i ett par år och samlar nu totalt 40 procent av de svenska internetanvändarna. 23 procent är dagligen på Instagram.

Allt fler företag får upp ögonen för möjligheterna med det snabba och behändiga delandet av ögonblicksbilder. Men att bara skaffa ett konto och börja plåta och publicera hej vilt är naturligtvis ingen bra idé. Som med alla kanaler behöver du en plan och en genomtänkt strategi för att nå målen.

Som @elakkanin har Bodil Johansson både skaffat många följare och gjort rika erfarenheter av vad som fungerar och inte fungerar på Instagram. På ett välbesökt frukostmöte på Wirtén Content Agency delade hon med sig av lärdomar och goda råd.

Här är hennes tips i några olika kategorier.

Generella användartips

  • Kontot ska kännas relevant. Tänk på det som en visuell blogg. Bestäm dig för en eller ett par historier du ska berätta och håll dig till dem.
  • Lägg inte ut många bilder samtidigt. En bild om dagen är bra.
  • Om det händer väldigt mycket och du måste lägga ut flera bilder samma dag: Låt det åtminstone gå en timme emellan dem.
  • Var medveten om att du når de flesta bäst på eftermiddagen.
  • Se till att ha notifications påslaget.
  • Svara på kommentarer och inkludera @namn på den du svarar.

Om bilderna

  • Det viktigaste är att bilderna blir tagna. Ta många, strunta i om nästan alla blir dåliga. Publicera den bästa, radera resten.
  • Ta med så lite som möjligt på bilden. De flesta kollar i mobilen och sådant som är smått och plottrigt uppskattas inte.
  • Försök få så lugn bakgrund som möjligt.
  • Mycket blått är bättre än mycket rött i bilderna.
  • Läs på och använd dig av ”gyllene snittet”-regeln. Det hjälper dig att komponera bättre bilder. Flera kamera-appar har ett rutnät som underlättar kompositionen.
  • Bilder tagna med systemkamera blir kvalitetsmässigt bättre – men bilder tagna med telefonen blir mer autentiska.
  • Grundtipset för efterbehandling av bilder i appens ”labb” är att öka ljus och kontrast, det ger krispigare och tydligare bilder.

Vett och etikett på Instagram

  • Ge respons på kommentarer och på bilder som är hashtaggade med ditt företag, ditt event eller på annat sätt berör ditt konto – även om du får kritik.
  • Var snäll mot andra och ärlig i det du själv förmedlar – då blir du belönad så småningom.
  • Att använda andras bilder i sitt eget flöde kallas att re-gramma. Det är ok, men du ska givetvis tagga den som tagit bilden. Och kanske helst även fråga först – särskilt om du är ett företag.

Speciellt för företagskonton

  •  Håll dig till regeln med en bild om dagen. Närvaron är viktig men du vill inte heller upplevas som tjatig.
  • Berätta i era andra kanaler att ni även finns på Instagram.
  • Om du håller ett event eller annat möte: Skapa en hashtag och se till att den syns. Skylta med den och uppmana gästerna att använda den.
  •  Ordnar du en tävling ska den såklart också ha en egen hashtag.
  • Humor är viktigt. Våga bjud på ditt företag och dig själv.
  • Variera dig: ibland bild, ibland filmsnutt, ibland bild med text i.
  • www.iconosquare.com finns statistik om ditt konto, till exempel när på dygnet du får flest likes.
  • Våga testa! Ta bort det som inte blir bra. Vågar du inte testa så blir kontot inaktivt och det är värre än att misslyckas någon gång ibland.

Om hashtags

  • Hashtags är ett sätt att öronmärka och sortera bilder.
  • Rätt formulerade och använda kan de också vara ett sätt att skapa gemenskap och engagemang.
  • Använd inte för många, det är fult och störande. Helst bara en!

Upptäck apparna!

  • Instagram fungerar med iPhone och Android, men inte med Windos Phone.
  • Förutom telefonens inbyggda kamera finns en rad olika fotoappar att botanisera bland och variera sig med. Några exempel:
    – Phonto – om du vill lägga text i bilderna.
    – Camera+ – har väldigt många olika filter.
    – Hyperlapse och 8mm – för rörlig bild.
    – Afterfocus – lätt att göra bilderna mer konstnärliga med oskarp bakgrund.
    – Diptic – om du vill göra kollage.

Här hittar du Bodils guide till Instagram.

Prenumerera!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!