Värdefullt innehåll är, som vi konstaterade under C som i content, kärnan i content marketing. Men se till att ha en genomtänkt och realistisk plan för att sprida ditt innehåll. Utan en bred och effektiv distribution är risken stor att ingen upptäcker ditt innehåll. Distribuera content är ämnet för D.

Inbound marketing är en med content marketing närbesläktad term som har myntats av Hubspot, ett amerikanskt företag som tillhandahåller en plattform för marketing automation. Den ger uttryck för en av de centrala tankarna i content marketing: att erbjuda innehåll som är så attraktivt, värdefullt och relevant att din publik frivilligt börjar följa dig. Strategin är med andra ord att få kunderna att komma till dig istället för som i traditionell marknadsföring gå dit kunden är och mer eller mindre störa och tränga dig på. Inbound istället för outbound.

Så varför behöva bekymra sig om distribution?

Innehållet ska ju av egen lyskraft locka till sig publiken. Om det vore så enkelt. Konkurrensen om publikens uppmärksamhet är mördande. Därför måste du tala om att ditt innehåll finns på olika sätt. Här är några givna kanaler att använda:

1. E-post

Här tänker jag till att börja med på din vanliga e-post, inte nyhetsbrev (det kommer längre ner). Använd den möjlighet din e-postsignatur erbjuder för att tala om att du har mer intressant att berätta, till exempel en uppmaning att följa en blogg, ett Twitterkonto, Facebook med mera. Om alla i organisationen gör likadant får ni bra spridning i att tala om att innehållet faktiskt finns.

2. Facebook

Den givna kanalen för att nå ut både brett och precist genom att sponsra dina inlägg – som såklart länkar till ditt innehåll, exempelvis en blogg eller Youtube.

3. Linkedin

Framför allt för business-to-business och employer branding. På Linkedin kan du använda deras egen bloggplattform för att parallellpublicera dina inlägg. Det kanske inte drar trafik till din blogg eller sajt, men det ger nya följare som så småningom hittar dina egna kanaler.

4. Twitter

Om du funderat på varför er organisation ska finnas på Twitter har du ett svar här. Twitter är en väldigt bra kanal för att sprida nya publiceringar på en blogg. Lägg inte ut en tweet en gång. Se till att repetera, och efter hand kan du även plocka upp äldre innehåll som du repeterar. Identifiera för er bransch relevanta hashtags så att ni når ut till rätt publik.

5. Intressegrupper på sociala medier

Inventera vilka grupper på Facebook och Linkedin som diskuterar dina ämnen. När du har något som du verkligen tror är intressant och relevant för medlemmarna i gruppen, gör ett inlägg och länka till ditt innehåll. Men missbruka inte detta. Många grupper förlorar i status och relevans på grund av att för många slentrianmässigt bara är ute efter att få ut sitt innehåll – utan att först fundera kring om det verkligen är intressant för gruppen. Ställ gärna en fråga kopplat till ditt innehåll och uppmuntra till kommentarer. Chansen ökar att du får respons om du regelbundet själv är aktiv med att kommentera andras inlägg. Visa att du är intresserad – på riktigt.

6. Nyhetsbrev via e-post

Ett effektivt sätt att få publiken att konvertera, det vill säga lämna ut sin e-postadress. Förutom att du får deras adresser är det ett mycket effektivt sätt att distribuera innehåll. Dessa personer är givetvis mer engagerade i och intresserade av ditt innehåll än andra, eftersom de aktivt sagt att de vill ta del av det du publicerar.

7. Gästblogga

Gör en textredigering av ditt innehåll eller ta fram exklusivt material till andras bloggar. Många bloggar tar gärna emot gästbloggar, även om de flesta vill ha exklusivt material. Om du skriver om ett inlägg du redan har publicerat på din egen plattform, gör det så pass mycket att det känns som ett unikt inlägg, utan att förändra budskapet eller ämnet. Du kanske kan hitta en udda vinkel på det eller disponera om texten.

8. Glöm inte att det fortfarande finns tryckerier

Använd tryckta nyhetsbrev, en kundtidning eller utvalda enstaka artiklar som trycks upp som forna tiders särtryck. En undersökning som genomfördes 2016 av Ipsos och Neurons Inc, Behind the mind, visar att effekten av digital kommunikation blir störst om den kombineras med tryckt – och att det tryckta budskapet kommer först.

9. Native advertising

Det här är i princip som textreklam i en digital miljö. Du köper plats på stora och/eller relevanta nyhets/tidskriftssajter där du placerar en nyhetsartikel som liknar det redaktionella materialet i övrigt på sajten. När läsaren klickar på din artikel kan hen antingen hamna på en ny sida på samma sajt, eller ledas vidare till din webbplats.

10. Seminarier och events

Ta varje tillfälle i akt att sprida ditt innehåll, antingen din egen organisation är arrangör eller du går på andras. Är du ute på andras events eller mässor behöver du ha tryckt material i någon form att dela ut. Men glöm heller inte att muntligen berätta om bloggen, sajten, e-boken eller vad ni nu har att erbjuda.

11. Presentationer

Varje gång du och dina kollegor gör en visuell presentation, avsluta alltid med en uppmaning att ta del av ert innehåll. Ha namnet på ert Twitterkonto på varje bild.

12. Google

Sprid innehållet genom att köpa annonsplats på Google via Adwords. Tänk igenom vilka sökord som är tänkbara och relevanta kopplat till ditt innehåll och köp annonser på dessa sökningar. Se till att den som klickar landar på en sida som verkligen är relevant för sökningen – troligen inte din startsida med andra ord.

13. Sökmotoroptimera ditt innehåll

Sist men inte minst: SEO, Search Engine Optimisation, är en vetenskap och ett ämne i sig som inte låter sig sammanfattas på några rader. Men i korthet, tänk efter vilka tänkbara sökord din publik kan tänka sig använda när de söker information som ditt innehåll tar upp. Använd sökordet i texten, gärna i rubrik, ingress och URL. I WordPress finns ett utmärkt tillägg, Yoast, som hjälper dig med detta.

14. Använd en publiceringskalender

För att få ordning på det här gedigna fotarbetet använder du med fördel en publiceringskalender. Här anger du, för respektive innehåll som publiceras, i vilka kanaler du ska sprida det, när och vem som har ansvaret. Ju mer resurser och större budget du har, desto mer omfattande men samtidigt oumbärliga Excelark blir det. Det finns också mängder med digitala tjänster, exempelvis rena publiceringskalendrar och publiceringsverktyg för sociala medier som Hootsuite och Buffer.

Har du andra idéer och möjligheter? Prova dig fram! Huvudsaken är att du inte nöjer dig när ditt innehåll är klart och publicerat på din plattform och tror att publiken ska hitta dit av egen kraft. Det lär de inte göra i första taget.

Illustration: Myra Starklint Söderström (modifierad)

Prenumerera!

Det här var fjärde delen i ABC-bloggen som jag kommer att köra här på Lustgården under hösten och en liten bit in på nästa år. En ny bokstav varje vecka. Jag kommer att gå igenom Google, Journalistik, Native advertising, Redaktion, Youtube och mycket annat.

Om du inte redan följer bloggen, prenumerera här, så missar du inget inlägg. I början av 2018 kommer du att ha läst en hel ABC-bok om content marketing!

Du kan också följa bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Tidigare inlägg i ABC-bloggen:

A – Automatisering binder ihop marknad och sälj

B – Berätta. Berika. Blogga med bilder

C – Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content