Google är en central del i din content marketing. Eller rättare sagt: content marketing är en central del i din optimering för att synas i Google-sökningar. Här förklarar vi varför med hjälp av SEO-experten Johan Åberg på Nivide.

SEO, eller Search Engine Optimization, är nära förknippat med content marketing. Det finns flera orsaker till detta. Utbyggnaden av snabba fiber och allt snabbare telenät, en extremt träffsäker sökmotor i Google i kombination med att nästan alla idag har smarta telefoner, gör att vi har tillgång till i princip all världens information, dygnet runt, var vi än befinner oss. Dessutom är en av hörnstenarna i Googles sökalgoritm så kallad on-page-content, det vill säga den rankar sidor efter dess verkliga innehåll, inte bakomliggande metataggar. Det här gör att Google driver utvecklingen mot alltmer relevant och värdefullt innehåll. Om din webbplats inte har innehåll som matchar kundernas sökningar, då kommer du troligen inte heller synas i det organiska sökresultatet.

Utan content bygger du en återvändsgränd

Har du inte sådant innehåll kan du annonsera dig i topp med hjälp av Googles annonstjänst Adwords. Men det hjälper föga om annonsen inte länkar till just värdefullt innehåll. Jo, det hjälper om det är ett direkt produkt- eller tjänsteerbjudande och kunden faktiskt befinner sig precis vid ett köpbeslut. Men sannolikheten är stor att sökningen sker tidigare i köpresan: när kunden är ute efter att bilda sig en uppfattning om utbudet på en marknad. Då blir ren produktinformation vid sidan om en köpknapp en återvändsgränd.

Vilka frågor letar dina kunder svar på?

Google och SEO kräver specialistkunskaper. Därför vände jag mig till Johan ÅbergNivide, som har specialiserat sig på Google och sociala medier. Vad är det viktigaste att tänka på för att synas på Google?

– Det är att ha en bra bild av vilka frågor kunderna letar svar på. Det kan du få genom att helt enkelt höra med dina säljare: Vilka frågor får ni från kunderna? Ett annat sätt är att göra en sökordsanalys, förklarar Johan och ger några tips på hur du kan gå tillväga:

  • Skriv in fraser och notera vilka förslag Google ger i sökrutan. Dessa bygger på andra vanliga, närliggande sökningar.
  • Efter att du har gjort en sökning kan du titta längst ned på sidan. Där finns ytterligare alternativa förslag från Google.
  • Dyk djupare med hjälp av Google Adwords sökordsplanerare.
  • Ett annat användbart verktyg är tjänsten keywordtool.io.

Ditt content ska matcha sökningarna

När du har skaffat dig en bra bild av vad kunderna söker efter kommer nästa steg: producera innehåll som matchar sökningarna.

– Fokusera då inte bara på sökorden i sig, utan mer på kundens avsikt med sin sökning, tipsar Johan Åberg.

Han grupperar grovt sökningarna i två kategorier: kommersiella sökningar och informationssökningar. Syftet med kommersiella sökningar är att hitta en produkt eller tjänst, det vill säga kunden är nära ett köp. Informationssökningar handlar om att skaffa sig kunskap och översikt om ett ämne, en marknad eller en produkt. Vid dessa sökningar kan kunden vara precis i början av sin köpresa.

Ett exempel på en kommersiell sökning är ”Kurser i content marketing”. Exempel på en informationssökning är ”Vad är content marketing?”.

Det handlar inte bara om att hamna högt i sökningen

– Mot den bakgrunden blir det ett misstag att presentera en tjänst eller erbjudande på en sida som är optimerad för sökningen ”Vad är content marketing?”. Istället bör du ge svar på frågan på den sidan, exempelvis i ett blogginlägg.

Då fångar du upp kunden som förhoppningsvis lägger dig på minnet när det längre fram på köpresan börjar bli dags för ett köpbeslut.

– Sökmotoroptimering handlar inte bara om att hamna högt i rankingen och få trafik. Om ditt innehåll inte möter behovet går kunden vidare. Bra content är med andra ord sådant som ger svar på de frågor kunden har, säger Johan Åberg.

– Google premierar innehållsrika sidor som ger användarna bra hjälp. Ju mer content inom ett visst ämne en webbplats har, desto mer relevant är den i Googles ögon. Det är med andra ord inte bara den enskilda sidans relevans som räknas.

Tittar även på relaterade sökord

Googles sökrobot är väldigt sofistikerad. Förutom att hitta sidor som är relevanta på sökordet eller –frasen, söker den även efter relaterade sökord på sidan, för att avgöra om ordet finns i ett relevant sammanhang.

– Om sökningen är ”amerikanska presidenter” söker Google även efter namnen på amerikanska presidenter. Finns de på sidan tolkar Google att sidan är relevant och rankar den högre.

Länkar den andra grundprincipen

Utöver att sökorden ska finnas på sidan, och dessutom i ett relevant sammanhang, söker Google även efter länkar in till sidan. Den så kallade domänauktoriteten, som styr rankingen, påverkas av om andra sidor med hög auktoritet, det vill säga relevans, länkar till din sida. Länkar in får du enklast om du har bra content, det vill säga att det innebär ett värde för andra sajter att länka till din.

– Framöver tror jag att Google även kommer att lägga mer vikt vid sociala signaler, till exempel kommentarer och delningar i sociala medier, säger Johan Åberg.

Varför ska jag annonsera med Adwords?

Johan Åberg är även specialiserad på att skapa och optimera annonser på Google med hjälp av Adwords. Men behöver jag annonsera på Google om jag har lagt ner mycket tid och resurser på att sökordsoptimera min webbplats?

– Det är ett bra komplement. Du vill ta upp så stor plats som möjligt av sökresultatbilden. Helst ska du synas både med annons i topp, organiskt i topp och vara med på lokala sökträffar; fältet där en karta presenteras med företag inprickade.

– I Adwords har du möjligheten att lyfta fram specifikt innehåll genom att leda besökaren till en specifik plats, till exempel en underkategori på sökningen.

– Den organiska optimeringen kan dessutom ta ett tag, medan Adwords går igång direkt.

Spåra besökaren och maximera din investering

Adwords erbjuder möjligheten att maximera din ROI, return on investment, på ett helt annat sätt.

– Genom att använda konverteringsspårning kan du se var besökaren kommer ifrån och få en exakt uppfattning om vad din annonsering ger dig.

Frågan om hur stor budgeten måste vara för att få effekt menar Johan är en icke-fråga.

– Jag hade en kund som annonserade för 5 000 kronor i månaden. Det genererade en försäljning på 250 000 kronor. Samtidigt förbrukade kunden budgeten varje månad. Med det utfallet finns ingen anledning att ligga kvar på den nivån. Då ska du uppenbarligen öka annonseringen.

– Det är enkelt att prova sig fram, du ser direkt vad som fungerar och inte. Men måste jag säga en siffra så tycker jag 200 kronor om dagen är en bra utgångspunkt.

Prenumerera!

Det här var sjunde delen i ABC-bloggen som jag kommer att köra här på Lustgården under hösten och en liten bit in på nästa år. En ny bokstav varje vecka. Jag kommer att gå igenom Journalistik, Native advertising, Redaktion, Youtube och mycket annat.

Om du inte redan följer bloggen, prenumerera här, så missar du inget inlägg. I början av 2018 kommer du att ha läst en hel ABC-bok om content marketing!

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Tidigare inlägg i ABC-bloggen:

A – Automatisering binder ihop marknad och sälj

B – Berätta. Berika. Blogga med bilder

C – Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content

D – 14 sätt att distribuera content

E – Du ska vara enträgen i egna kanaler

F – Följare är nyckeln till affärer