Ber om ursäkt för den väl långa sommarpausen i vår serie om Joe Pulizzis banbrytande bok Epic content marketing. Nu börjar björkarna gulna och morgonluften är kall och klar. Hög tid att ta upp tråden med andra ord.
I det här avsnittet tittar vi närmare på några grundstenar i en strategi för content marketing. Utgångspunkten för den strategiska plattformen måste vara insikten att ditt företag eller organisation även är ett medieföretag idag. Webbplats, Facebook, LinkedIn, Youtube: de är alla centrala för er affär och måste skötas med omsorg och ges resurser. Det är medieplattformar vi pratar om här: alltså är ni ett medieföretag.
Skillnaden mellan er och det traditionella medieföretaget är att ni inte behöver ta hänsyn till några annonsörer. Ni kan med andra ord fokusera helt och fullt på läsaren/publiken.
Kring den insikten som utgångspunkt kan en strategi byggas upp. Joe Pulizzi föreslår följande sju byggstenar:
- Anpassa till mobila enheter. Alltmer content konsumeras via mobila enheter. Det är en utveckling som obönhörligen kommer att öka. Planera därför redan från början för att den största delen av trafiken till ditt content kommer från mobila enheter. Börja alltså alltid med att tänka mobilt.
- Anlita professionella journalister och skribenter. Det här blir mer och mer regel snarare än undantag. Anställ eller köp konsulttjänst.
- Paketera om ditt content i olika kanaler. Stanna inte vid att berätta en historia eller dela med dig av kunskap i en kanal, på ett sätt. Ur varje idé/uppslag kan du skapa fem, tio, ja varför inte tjugo olika versioner av samma content.
- Utveckla ”hyr-till-ägd”-strategier. Målet är att du ska äga dina kanaler. Men för att locka publiken till dina egna kanaler behöver du liera dig med andra medieplattformar. Det kan vara genom sponsrat innehåll i de stora mediernas nyhetsflöde eller på exempelvis Facebook. Använd de stora mediernas publik för att konvertera deras läsare till dina egna.
- Arbeta redaktionellt genom hela processen. Skapa en redaktion. Kalla till redaktionsmöten. Gör upp innehållsplaner. Använd en publiceringskalender. Låt flera personer läsa texterna, korrekturläsa och faktagranska. För att klara detta behöver vi repetera punkt två: Låt professionella journalister och skribenter fånga upp dina medarbetares historier och kunskap. Att skriva kan vara ett hinder för många. Låt inte det bli ett hinder för din content marketing.
- Köp ett medieföretag! Ja, det här är ett något drastiskt råd, men varför inte? Pulizzi skriver trots allt inte om content marketing vilken som helst. Han vill att din ambition ska vara att skapa episk content marketing. Genom att köpa ett medieföretag får du i ett slag en helt annan plattform och kompetens att arbeta med. Kanske inte det första du ska börja fundera på, men ibland är det de oväntade tankebanorna som leder framåt.
- Ha alltid läsaren för ögonen i dina beslut. Vad är de ute efter, vad söker de, vad skapar värde hos just din publik? Fokusera på det och sätt upp målet att bli världsbäst på just den nischen.
Var befinner du dig i din resa med content marketing? I nästa avsnitt ska vi titta närmare på tre mognadsfaser och ringa in vad som utmärker den perfekta content-produkten.
Det här var femte delen i serien där jag bloggar ut mina understrykningar i Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”, med kommentarer och reflektioner. Jag tänker att kunde den förändra mitt yrkesliv kan den förändra ditt! För precis så bra är den här boken. Om du känner att tiden inte räcker för att läsa den i sin helhet, varsågod – följ oss på Lustgården och du får ett koncentrat av det jag själv upplevde som mest relevant och intressant.
Läs tidigare inlägg i serien:
Episkt om content marketing – följ med på en resa med Joe Pulizzi.
Content marketing – så säljer du utan att sälja. Del 2.
Varför content marketing? Joe Pulizzi revisited – del 3
16 skäl till varför din content marketing inte fungerar som den skulle. Del 4.
Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av hur du har blivit eller är på väg att bli kunskapsledare? Kommentera gärna inlägget nedan!
För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.
Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!
Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!
Lämna en kommentar