Idag känns det nästan överflödigt att tydliggöra betydelsen av att som företag finnas närvarande i de digitala kanalerna. Flera branscher förändras i grunden eftersom kundernas köpbeteende förändras på grund av digitaliseringen.

Ofta nämns företag som Airbnb, Über och Fiverr när man pratar om den digitala transformationen. Men den är minst lika närvarande och viktig för mindre företag och oavsett vilken bransch som man verkar inom. Vem hade trott att taxibranschen skulle påverkas av nya innovativa idéer för fem år sedan? Vem står på tur?

I takt med att vi använder digitala kanaler i allt större utsträckning får våra potentiella kunder fler och bättre möjligheter att skaffa sig kunskap om sina problem och frågor på egen hand. De spenderar mer tid på sin egen kammare för att söka svar i Google eller för att använda sitt sociala nätverk för att hitta företag och leverantörer. Många menar att vi som företag har tappat makten över kunden och att det är kunden som själv bestämmer när denna vill köpa och få information om olika produkter och tjänster.

Du måste vara relevant
Det här ställer krav på oss som företag att vara närvarande och relevanta för våra kunder i den här processen. Hur kan vi säkerställa att vi syns i Google när potentiella kunder letar efter frågor på deras problem? Hur kan vi sedan knyta dem till våra digitala kanaler och fortsätta vara närvarande med relevant innehåll som hjälper dem att fatta rätt köpbeslut?

För många företag innebär det en hel del utmaningar i att ställa om från ett traditionellt sätt att tänka kring marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Var ska vi börja och vad bör vi tänka på?

HÄR ÄR NÅGRA TIPS FÖR ATT KOMMA IGÅNG MED ER DIGITALA STRATEGI

1. Gör en grundlig målgruppsanalys
Vem är era primära och sekundära målgrupper? Vilka problem, utmaningar och frågor har era kunder? Tänk på att era kunder har fler utmaningar än bara de som rör era produkter och tjänster. Skriv ner vilka de är eftersom ni kommer få användning för dem när ni gör er innehållsstrategi.

2. Beskriv syftet med er närvaro i sociala medier och digitala kanaler
I slutändan handlar det naturligtvis om ökad försäljning men för att åstadkomma det så behöver ni skapa förutsättningar för att det ska inträffa. Är syftet att öka kännedomen kring ert företag eller att bevara lojaliteten hos kunder som gärna är otrogna ert varumärke? Att tydliggöra ert syfte gör det enklare för er att sedan ta fram hur ni ska kommunicera med era målgrupper.

3. Ta fram en genomtänkt innehållsstrategi
Content marketing är kärnan i en framgångsrik närvaro i sociala medier. De klarar sig heller inte utan varandra. En närvaro i sociala medier som exempelvis LinkedIn och Facebook blir meningslös om ni inte har funderat igenom HUR ni ska kommunicera med era kunder för att de ska känna ett förtroende för ert varumärke. Börja i den änden innan ni börjar diskutera andra saker, exempelvis vilka kanaler som är aktuella för er att använda.

Om författaren
Johan Åberg är konsult och VD på Nivide som hjälper företag att hitta nya kunder på nätet genom strategisk rådgivning, utbildningar och olika tjänster kring sociala medier och digitala kanaler. Johan har tidigare varit en uppskattad föreläsare på Wirténs frukostföreläsningar om marknadsföring på LinkedIn. Läs mer om Johan och Nivide på www.nivide.se.

Den 24/3 gästar Johan oss igen med en frukostföreläsning om just strategier för sociala medier:
– Vad bör vi som företag tänka på när vi tar fram en strategi för sociala medier?
– Vad är en innehållsstrategi?
– Hur tar vi fram innehåll som får kunderna att känna ett förtroende för oss som  leverantör?
– Vilka kanaler ska vi använda?

Frukosten är fullbokad, men maila lars(at)wirten.se om du vill bli uppskriven på vår kölista. I allmänhet får vi ett antal avbokningar en eller två dagar i förväg.

Vill du hålla dig uppdaterad om content marketing och bli inbjuden till våra frukostseminarier? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Om du tyckte att det du läste var relevant och värdefullt, dela gärna via sociala medier och kanske din egen blogg. Det betyder mycket!

Följ vår blogg med Bloglovin!