Hur utvecklas content marketing i Sverige under 2016? Vi börjar året med att spana framåt. Här är tre tips på vad du bör ha på radarn och fundera på för din egen content marketing.

1. Instagram slår igenom stort kommersiellt.

En lågoddsare: majoriteten av svenskarna kommer att finnas på Instagram 2016. Internetstiftelsens undersökning ”Svenskarna och internet 2015” visar tydligt hur kraftigt Instagram har ökat. När nu ägaren Facebook har lanserat möjligheten att annonsera på Instagram, integrerat i annonsverktyget för Facebook, finns ingen anledning att tro något annat än att annonserna kommer att skölja över Instagram 2016. Det som avgör hur du som potentiell annonsör ska agera är hur användarna reagerar. Vänjer vi oss, som på Facebook, eller blir vi irriterade? Det troligaste är att vi vänjer oss och accepterar det.

Även om du inte väljer annonser på Instagram finns alla skäl att överväga en stark närvaro här. 40 procent av de som använder internet (vilket är 91 procent av svenskarna) är på Instagram. 23 procent är där varje dag. Förvisso är det fortfarande en stark övervikt unga, men genomsnittet på 40 procent stämmer även med åldersgruppen 36-45 år.

Instagram ökar dessutom väldigt snabbt, mellan 2014 och 2015 med 12 procentenheter vilket motsvarar en nästan femtioprocentig ökning. Under 2016 kommer därmed Instagram med största sannolikhet att passera 50-procentgränsen.

2. Film, infografik och allt annat visuellt blir allt viktigare

En bild säger mer än tusen ord? Nja, jag tycker det är dags att skrota den gamla klyschan. Sant däremot är att en bild talar annorlunda och snabbare än en text. Om den säger mer eller mindre än texten beror såklart på hur genomtänkt och genomarbetat bildvalet är.

Rätt använt är film ett starkt verktyg som kan laddas med både känslor och fakta komprimerat till ett par minuter. Möjligheten att publicera korta filmer på Facebook och Instagram till exempel driver på utvecklingen. Under 2016 kommer det bli allt vanligare med vad vi kan kalla vardagsfilm – enkla korta filmer gjorda med telefonen för snabb publicering på digitala plattformar. Glöm bara inte bort att även ha kvalitetsfilm om du vill göra ordentliga avtryck och få viral spridning.

Infografik kommer få en allt viktigare roll inom content marketing. Den kombinerar det bästa från båda världar. Här används det visuella uttrycket för att kommunicera komplexa eller abstrakta fenomen, samband och/eller miljöer. Det kompletteras med korta, fördjupande texter och siffror.

Ladda ner vår infografik om content marketing eller läs blogginlägget med samma infografik!

3. Textreklamen blir vardagsmat – native advertising det nya svarta

Vi bryr oss inte längre om annonser och banners på nätet – adblockers gör att vi inte ens behöver exponeras. Det här driver annonsörerna mot ett urgammalt knep som går en gyllene tid till mötes – textreklam. Det nya begreppet för detta gamla fenomen är native advertising, det vill säga annonser som smälter in i miljön och därmed upplevs som en naturlig del av en redaktionell miljö.

Ur ett läsarperspektiv är detta förrädiskt. Om du ger dig in på det här området, glöm för allt i världen inte läsarperspektivet. Var noga med att inte lura in läsaren i något som hen först tror är en del av ett redaktionellt självständigt urval och först i efterhand inser är en annonstext. Gör du det är risken stor att detta slår negativt mot dig som annonsör. Vem vill bli lurad? Ställ krav på utgivaren där du annonserar att de tydligt markerar annonsutrymmet med såväl avvikande färg som att ordet ”annons” tydligt syns.

Själva annonsen ska i sin helhet vara skriven och utformad som en redaktionell text – glöm allt vad reklamcopy heter. Det gäller i ännu högre grad den bakomliggande texten, det vill säga den text som annonsen länkar till. Trovärdigt och faktaorienterat är givna ledord här. Journalister blir vår tids nya copywriters.

Prenumerera!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!