Frågan i rubriken är naturligtvis högst berättigad. Jag skulle vilja svara med en retorisk motfråga: Varför marknadsföring överhuvudtaget?

Vad jag menar är att content marketing idag måste betraktas som helt central i all marknadsföring, av den enkla anledningen att Internet, smarta telefoner och verktyg som Google har förändrat människors beteenden radikalt.

Joe Pulizzi svarar i princip också på frågan genom att ställa motfrågor:
”When you have a question or a problem, where do you go for the answer? Most likely a search engine such as Google.
When you are browsing through your favorite social networking site, what do you tend to share? Perhaps interesting stories or clever images./…/
When you are doing research to purchase a hotel room or perhaps buy some new business software, what do you look for? Perhaps testimonials or ratings for the hotel?”

Därefter citerar han Jon Wuebben som har skrivit boken Content Is Currency:
”…through content, you connect. Content is the currency that powers the connection. It speaks to us, makes us want to share it, and motivates people to buy.”

Paradigmskiftet ett faktum

Du känner säkert igen dig. Och där har du i princip svaret. Det handlar inte längre om vad en tycker eller tror om detta. Det har skett ett paradigmskifte där publiken/kunderna idag har makten över informationen. Google finns, är totalt dominerande och styr i mycket hög grad hur vi hittar information, produkter och tjänster. Detta är ett faktum alla marknadsförare måste förhålla sig till. Joe Pulizzi igen:

”According to Google´s Zero Moment of Truth research, in 2010 the average consumer engaged with 5 pieces of content before making a buying decision. In 2011, that number doubled to more than 10. Google is projecting that this number will contimue to increase as consumers engage in even more media. Of course it will.”

Fem faktorer bakom skiftet

Joe Pulizzi analyserar också varför det här paradigmskiftet har skett. Han lyfter fram fem faktorer:

  • Inga tekniska barriärer längre. Vem som helst kan publicera gratis, när som helst.
  • Tillgänglig kompetens. Journalister jobbar inte längre på tidningar, de jobbar på företag och byråer. Och marknaden kryllar av journalister.
  • Acceptans för content. Vi delar inte längre bara mediehusens nyheter. Vi tar lika gärna del av content från företag vi gillar.
  • Sociala medier. ”Social media won´t work for most brands without valuable, consistent, and compelling information creation and distribution.”. Så sant som det är sagt, eller uttryckt lite vassare: ”Simply put, all those wonderful social media channels we have today are useless without epic content.”
  • Google. ”Google´s most recent major algorithm updates /…/show that the company is putting more and more importance on content sharing. From what Google will tell us, content shared from credible sources is key to being found in search.”

Berättelser och kunskap är nycklar

Tvivlar du fortfarande på att content måste vara en central del i din marknadsföring framöver? Mot bakgrund av ovanstående, fundera på följande citat:

”Brand publishers are challenged with trying to get found in search engines, drive leads, and figure out social media. At the center of making all that happen is storytelling. It´s all about brands creating helpful, valuable, and compelling stories that position them as trusted experts in their fields. That content, if worthy, will convert casual, passersby readers into loyal ones. In turn, those loyal readers may then be converted into loyal customers./…/Once the audience is built, that is when the magic happens.”

Och vad gör dina konkurrenter?

Sist men inte minst: om den publik/målgrupp du vänder dig till inte hittar dig när de söker, vem hittar de då? Och hur var det nu, vad prioriterar Google? Jo, content:

”The future of media is not the media; it´s brands like yours. Like it or not, your competitors are starting to wake up to this fact.”

Det här var tredje delen i serien där jag bloggar ut mina understrykningar i Joe Pulizzis bok ”Epic content marketing”, med kommentarer och reflektioner. Jag tänker att kunde den förändra mitt yrkesliv kan den förändra ditt! För precis så bra är den här boken. Om du känner att tiden inte räcker för att läsa den i sin helhet, varsågod – följ oss på Lustgården och du får ett koncentrat av det jag själv upplevde som mest relevant och intressant.

Läs tidigare inlägg i serien:

Episkt om content marketing – följ med på en resa med Joe Pulizzi.
Content marketing – så säljer du utan att sälja
Håller du inte med? Eller vill du dela med dig av hur du har blivit eller är på väg att bli kunskapsledare? Kommentera gärna inlägget nedan!

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!