Halva affärsbanken SEB:s marknadsföringsbudget går till content marketing. SEB:s kursändring kan bli ett exempel på hur content marketing stöper om ett företags affärsmodell – och lämnar de stora konkurrenterna bakom sig. Men fortfarande ligger SEB hästlängder efter nätbanken Avanza, vars content bär upp hela deras affär.

På vintrarna, när cykelsäsongen går på halvfart, försöker jag gå till gymmet en gång i veckan och hålla benmusklerna i trim. Efter att ha plågat mig igenom ett av dessa pass träffade jag en bekant i omklädningsrummet. Han jobbar på SEB och vi hamnade i en diskussion om storbankerna som fick honom att bli sällsamt upprörd.

Jag la fram min uppfattning att storbankerna har allvarliga problem med affärsupplägget och kommunikationen med kunderna. Jag hade själv just fått ett placeringsråd av min bank, Handelsbanken. Rådet gick ut på att placera i tre av deras egna, formstöpta fonder: en tredjedel i fonden ”lågrisk”, en tredjedel i ”medelrisk” och en tredjedel i ”högrisk”. Fonderna var nystartade och dyra.

Redan påläst

Hur trovärdigt var det rådet? Hur genomtänkt? Hur mycket kvalificerad kunskap krävdes? Hur mycket hade ”rådgivaren” utgått från min situation och behov och möjligheter till maximal avkastning utifrån den riskprofil jag hade skissat upp? Noll. Jag behövde inte vara Einstein för att fatta att Handelsbanken dels behövde kapitalisera upp sina nya fonder, dels ville kunna ta ut så höga avgifter som möjligt ur mitt sparkapital. ”Rådgivaren” var bara en förklädd säljare. En dålig sådan dessutom.

Vad ”rådgivaren” inte visste och/eller förstod var att jag redan var påläst. Jag hade kollat fondmarknaden tämligen noggrant med hjälp av konkurrenten Avanzas utmärkta sajt. Jag hade koll på sambandet hög avgift–hög prestation (=inget), och jag hade skaffat mig en bild av för mig attraktiva fonder med låga avgifter.

Massor av rådgivning – i form av content

Det här hade jag lyckats göra tack vare att Avanza erbjuder massor av rådgivning på sin sajt, i form av content, utöver alla börslistor och fondsammanställningar. Här finns bloggar, krönikor, rekommendationslistor, analyser, nyheter, video, poddradio – name it. Och kvaliteten på detta content överstiger vida kvaliteten på den ”rådgivning” jag fick av min affärsbank.

Jag valde naturligtvis att öppna konto hos Avanza. Jag har full koll, känner mig hela tiden uppdaterad och har tillgång till ett utbud affärsbankerna inte är i närheten av. Dessutom kostar de fonder jag har kunnat välja i Avanza en bråkdel av storbankernas.

Avanzas content övertygade

Således var min slutsats – affärsbankerna kommer få stora problem att behålla sina sparkunder.

Men min bekante banktjänsteman tyckte bara omvärlden var orättvis. De får minsann inte längre sälja andras fonder hur som helst, det vill säga de har begränsningar på hur stor kick-back de får kräva. Det ställs så höga krav på deras kapitalisering. Deras kvalificerade rådgivare och kontorsnät kostar så mycket. Och så vidare. Varje argument utgick från bankens eget perspektiv. Inget av dem berörde mig som kund det minsta.

Vad har då detta med content marketing att göra? Allt, skulle jag vilja säga. Utan Avanzas trovärdiga content hade jag inte varit så påläst och jag hade inte känt mig trygg, nöjd och uppdaterad. Visst hade jag kunnat göra research via andra källor som tidningar och andra bloggar. Men här fanns allt samlat i ett och samma gränssnitt – ett klick från beställning och köporder.

SEB kan göra revolution – med content marketing

SEB säger sig nu lägga halva sin marknadsbudget på content. De har startat en blogg, Green Room, riktad till företagare. De satsar på native advertising, det vill säga redaktionella annonser, som länkar till bloggen. Men på deras egen plattform, webbplatsen, ser allt ut som förut. Av 14 rekommenderade fonder på deras webbplats är i skrivande stund elva SEB-fonder…Rådgivningen styrs alltså helt av deras utbud och tappar därmed i trovärdighet, vilket inte rimmar särskilt väl med content marketing. Framgångsrik content marketing måste utgå från kundens behov och verklighet, något Avanza har förstått.

Affärsbankerna har massor att lära av en uppstickare som Avanza vars hela affärsupplägg bygger på och drivs av content av högsta kvalitet – oberoende, trovärdigt och skapat med en utifrånblick.

Det har SEB ännu inte lyckats med. Men när nu halva marknadsbudgeten viks till content ska det bli mycket intressant att följa SEB:s resa inifrån och ut. De kan – om de vill – revolutionera storbankerna med hjälp av content marketing!

 

För att följa Lustgården, prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får inläggen en gång i månaden, eller följ bloggen via Bloglovin´ eller RSS.

Om du gillade det du läste, dela gärna på sociala medier – det betyder mycket!

Apropå Facebook: gilla oss där, det är ett annat bekvämt sätt att exempelvis följa bloggen!

Wirtén Content Agency – kommunikationsbyrån i Malmö med innehåll!